Leraren in het funderend onderwijs die onderzoek doen, richten dit onderzoek vooral op directe verbetering van de onderwijspraktijk of hun eigen professionalisering. Nog te weinig leveren zij een bijdrage aan de wetenschap, dat concludeert hoogleraar Wilfried Admiraal van de Universiteit Leiden op basis van literatuurstudie.

Er bestaat volgens de onderzoeker nog een te grote kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. Wetenschappelijk onderzoek door leraren kan de kwaliteit van zowel het onderwijs als onderwijsonderzoek verbeteren en verrijken. Toch wordt onderzoek van leraren vooral gekenmerkt door kleinschalig, beschrijvend en kwalitatief onderzoek, gericht op de eigen onderwijspraktijk en professionalisering. Leraren zouden meer ruimte en tijd moeten krijgen om onderzoek te doen naar de onderwijspraktijk. Ook bevordert samenwerking –zowel tussen leraren onderling, als samenwerking tussen leraren en onderzoekers – de kwaliteit van onderzoek. Daarnaast zou het goed zijn als leidinggevenden en collega’s betrokkenheid tonen en dat het onderzoek is ingebed in de onderwijspraktijk van de betreffende leraren.

Het onderzoek ‘Academisch docentschap in het basis- en voortgezet onderwijs: Aard en betekenis van onderzoek van docenten naar hun onderwijspraktijk’ is gefinancierd door de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO), een onderdeel van NWO.

Meer informatie: www.nwo.nl/onderzoek-en-resultaten 

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws