Het Kröller-Müller Museum heeft de nieuwe Museumeducatie Prijs van 50.000 euro gewonnen voor het basisschoolprogramma ‘Elke dag kunst’. De prijs is op woensdagavond 14 oktober voor het eerst uitgereikt tijdens het internationale congres Hands On! Children in Museums in het Tropenmuseum in Amsterdam. De prijs stimuleert samenwerking tussen basisscholen en musea. AVS-voorzitter Petra van Haren, voorzitter van de jury: “Schoolleiders hebben ook een belangrijke rol om dit proces in de school vorm te geven en te inspireren.”

Minister Bussemaker van OCW heeft de Museumeducatieprijs ingesteld voor het meest aansprekende samenwerkingsproject tussen scholen in het primair onderwijs en musea. De prijs is bestemd om goede voorbeelden met het veld te delen en navolging ervan te stimuleren. In een zaal vol met vertegenwoordigers van nationale en internationale musea reikte Marjan Hammersma, directeur-generaal Cultuur en Media bij het Ministerie van OCW, de prijs uit aan het Kröller-Müller Museum. Met de digitale scheurkalender heeft het museum een volledig digitale manier gevonden om kunst in de klas toegankelijk te maken.


Van Haren zegt namens de jury over de winnaar: “De flexibiliteit van het programma geeft docenten de mogelijkheid en de vrijheid om de kunstwerken en daaraan verbonden opdrachten en werkvormen dagelijks in te passen in het onderwijs. Het relatief eenvoudige format verbindt kunst met lokale geschiedenis, filosofie en aardrijkskunde en biedt volop mogelijkheden om in samenwerking met scholen, gemeentes en archieven eigen scheurkalenders te ontwikkelen.” Ze benadrukt dat culturele vorming belangrijk is voor kinderen; ze leren niet alleen om getest te worden (to teach children tot he test), maar ook om zich te uiten in ‘bredere aspecten’. Coördinator educatie Herman Tibosch, die namens het Kröller-Müller de prijs in ontvangst nam, reageert: “ We gaan met het geld het programma verder verbeteren en samenwerken met meer musea en scholen.” Andere finalisten waren Museum Boymans van Beuningen en het Flipje en Streekmuseum Tiel.

Aanbevelingen Taskforce
Minister Bussemaker heeft de uitwerking van de Museumeducatieprijs overgedragen aan de Museumvereniging, die daarvoor de Taskforce Museumeducatie heeft ingesteld. De Taskforce heeft, onder leiding van Ursie Lambrechts, diverse gesprekken met professionals van scholen en musea door heel Nederland gevoerd en meer dan 60 goede voorbeelden van samenwerkingen tussen scholen en musea verzameld. Het rapport met de goede voorbeelden, bevindingen en aanbevelingen ‘In musea komt onderwijs tot leven’ werd tijdens de prijsuitreiking aan Marjan Hammersma van het ministerie van OCW aangeboden.
 
De belangrijkste aanbevelingen uit dit rapport:
–      Geef deze goede voorbeelden een platform en gebruik ze ter inspiratie
–      Vergroot de algemene kennis en kunde over cultuureducatie op basisscholen en versterk de positie van de Interne Cultuur Coördinator 
–      Musea moeten scholen betrekken bij het maken van educatieprogramma’s
 
AVS-voorzitter Petra van Haren is blij met deze nieuw ingestelde prijs en reageert na afloop: “Het is fantastisch dat het ministerie van OCW een prijs van 50.000 euro heeft ingesteld. Tegelijkertijd verbaast het me dat dit onderwerp niet sterk terugkomt in het advies van het Platform2032. Het is nu de uitdaging van het onderwijs om de kans te grijpen om kunst en cultuur in de breedste zin in lesprogramma’s in te passen, in samenwerking met musea.”
 
In de Zo kan het ook! Van Kader Primair 3 (november) komt een school aan het woord die met het Kröller-Müller museum heeft samengewerkt om de digitale scheurkalender door te ontwikkelen.
 

Links

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws