KNAW leidt onderzoek naar rekendidactieken

Geen ranglijst
De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) zal in opdracht van het ministerie van OCW de overzichtsstudie uitvoeren naar effectieve rekendidactieken.

Staatssecretaris Dijksma besloot eerder dit jaar tot het onderzoek naar aanleiding van een rapport van de Onderwijsinspectie waaruit bleek dat bijna een kwart van de basisscholen onvoldoende presteert op het gebied van rekenen. Dijksma: “Onder hoogleraren is veel discussie over verschillende rekendidactieken. Ik ben dan ook blij dat de KNAW de leiding neemt in het onderzoek”. Het onderzoek moet scholen inzicht geven in de voor- en nadelen van verschillende didactieken voor reken-wiskundeonderwijs. Het is niet de bedoeling een ranglijst te maken van de verschillende methoden of scholen op te leggen welke methode ze moeten gebruiken. De centrale vraag zal zijn: wat werkt voor welke leerling onder welke omstandigheden?

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.