‘Klantgerichtheid onderwijs kan beter’

Investeringen onder gemiddeldeMaar liefst 86 procent van de werknemers in het onderwijs denkt dat de klantgerichtheid beter kan, met name door meer te investeren in middelen om ‘de klant’ te helpen. Toch waardeert onderwijspersoneel de klantgerichtheid van de eigen organisatie gemiddeld met een 7,2. Dit blijkt uit een onderzoek van Integron naar de beleving van klantgerichtheid in elf sectoren.“Het feit dat in het onderwijs 61 procent van de medewerkers zijn eigen organisatie zonder bedenkingen zou aanbevelen bij relaties of vrienden, moet directies en besturen van scholen op scherp zetten. De relatief hoge waardering voor de eigen prestaties toont aan dat men zich nog weinig bewust is van de grote verbetermogelijkheden die er nog liggen. Met dit onderzoek hopen we een bijdrage te leveren aan die bewustwording”, stelt Integron-directeur Stephan van Gelder. Uit het onderzoek blijkt dat de investeringen in klantgerichtheid in het onderwijs fors onder het landelijk gemiddelde liggen. Voor heel Nederland geldt dat vier op de tien medewerkers niet worden getraind op klantgerichtheid. In het onderwijs geldt dit voor bijna zes op de tien. Op het gebied van klantonderzoek is het onderwijs tussen de tien andere sectoren een goede middenmoter. Onderzoek naar behoeften van klanten blijkt bij 68 procent van de organisaties in de onderwijssector plaats te vinden. Organisaties die zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek doen, scoren aanzienlijk hoger op de tevredenheid over de klantgerichtheid.Voor het onderzoek naar de klantgerichtheid in Nederland zijn in maart 2009 4.400 werkenden in elf sectoren van de Nederlandse economie ondervraagd, waaronder het (basis)onderwijs. De in totaal 4.400 werknemers die aan het onderzoek meewerkten, konden zelf aangeven welke aspecten van klantgerichtheid zij het meest belangrijk vinden. Het nakomen van afspraken komt voor hen op de eerste plaats, gevolgd door integriteit en eerlijkheid, en op de derde plaats klantvriendelijkheid.

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.