Het belang van gastvrijheid en persoonlijk contact in het funderend onderwijs staan centraal in deze nieuwe bundel van spreker en ervaringsdeskundige Ivo Mijland. In zijn verhalen tilt hij de leerkracht op het schild en bekijkt hij het glas liever als half vol dan als half leeg.

De nieuwe bundel van spreker en auteur van onderwijsboeken Ivo Mijland belooft een inkijkje in het brein – op z’n Frans le cerveau – van de auteur, die gastheerschap en plezier naar eigen zeggen hoog in het vaandel heeft staan. Mijland heeft in het verleden gewerkt als leraar Nederlands, vertrouwens­persoon, faalangsttrainer, mentor en leerlingbegeleider. Zijn brein denkt niet in problemen, maar onderzoekt mogelijkheden en verbinding, stelt hij zelf. Son cerveau est toujours submergé. Dat staaft hij met deze luchtig geschreven bundel over moeilijke onderwerpen.

De auteur doet veel aan omdenken: in zijn artikelen worden klagende ouders ambassadeurs, heten ongemotiveerde leerlingen ‘anders gemotiveerd’ en wordt een schuldvraag altijd voorafgegaan door nieuwsgierigheid naar het waarom. Dat levert krachtige verhalen op voor de lezer die wil blijven kijken naar wat er wél is in plaats van naar wat er niet is. Mijland gaat nadrukkelijk op zoek naar de kansen die er altijd zijn, ook in een soms lastig onderwijsklimaat.

Het thema gastvrijheid loopt als een rode draad door de 25 blogteksten die de bundel telt; de auteur toont hoe je in zijn ogen gastvrij kunt en moet zijn in je school of klas. De leerkracht als gastheer of -vrouw, ongeacht het type leerling: Mijland laat zien hoe je met alle leerlingen, leuke en minder leuke, een plezierig contact kunt hebben. In zijn verhalen geeft hij de woorden meester en juf weer status en beschrijft hij een vak waar je geweldig trots op kunt zijn. Waarin leerlingen 30 jaar later nog met een goed gevoel aan je school terugdenken. En niet alleen omdat ze geweldig de werkwoordspelling hebben uitgelegd, maar omdat leerkracht en ondersteunend personeel de leerlingen echt zagen, hen vertrouwen gaven, hen kon laten merken dat ze belangrijk zijn.

Leraar, directeur, onderwijsassistent, conciërge: allemaal beroepen die in deze tijd zwaar kunnen zijn – én leuk. Met dit leesbare boek verlicht Ivo Mijland het zware en versterkt hij het lichte.

Cerveau Mijland laat je via herkenbare praktijkvoorbeelden en aansprekende metaforen de (onderwijs)wereld vanuit vele perspectieven aanschouwen. Het is confronterend maar ook realistisch en hoopvol geschreven, met leuke en leerzame anekdotes.

Naast gastvrijheid staan in ‘Cerveau Mijland’ ook relaties en persoonlijk contact centraal. In elk hoofdstuk van het boek vind je situaties die we vaak als problemen zien, maar waar de gastheer laat zien hoe je wat verder kunt kijken. Daardoor zet elk van de hoofdstukken je aan tot nadenken en reflectie. Door de mooie vormgeving, het aantrekkelijke lettertype en de toegankelijkheid van de verhalen is het een prettig leesbaar boek. Nuttig als studiemateriaal, maar ook geschikt voor ontspanning in de luie stoel bij de open haard.

Cerveau Mijland
Ivo Mijland, 2019
www.uitgeverij-quirijn.nl

Ook een onderwijsboek bespreken?
Kader Primair verwelkomt gastrecensies door AVS-leden.
Mail eerst je titelsuggestie met korte onderbouwing naar communicatie@avs.nl o.v.v. ‘Boekbespreking’.

Gerelateerd nieuws

  • Onderwijsraad: het onderwijs moet inclusiever

  • Monitor Hybride onderwijs: reflectie op afstandsonderwijs

  • Sterke schoolleiders belangrijk punt voor politieke verkiezingsprogramma’s

  • Vernieuwde Canon van Nederland gepresenteerd