Hoe geef je leiding aan een lerende school? Hoe werk je aan je eigen professionele groei en die van je teamleden? Deze vragen staan centraal in de leergang Leidinggeven aan een lerende school.

“De leergang vond – vanwege corona – online plaats van januari tot april 2021, nog voordat de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs beschikbaar kwamen, vertelt docent Loes van Wessum, associate lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim. “Maar wat deelnemers geleerd hebben, kunnen ze wel toepassen bij het nadenken over de besteding van deze gelden. Zoals: doe eerst onderzoek voordat je kiest voor een bepaalde interventie. Gebruik een deel van de middelen om op korte termijn acties te ondernemen, zoals een zomerschool, en gebruik het grootste deel als impulsmiddelen om aan duurzame ontwikkeling te werken. Ga na de zomer in gesprek met je team en leerlingen. Leraren hebben dan niet het gevoel dat er iets ‘over hen wordt uitgestort’ en kunnen leerlingen vragen feedback aan hen te geven. Ontwikkel de expertise van je lerarenteam in twee jaar en richt je op het ontwikkelen van een lerende cultuur. Daar worden het team en de school sterker van.”

Leren van de leraar

Deelnemer Conny Morpurgo, directeur van de Vuurvogel in Uithoorn, heeft uit het NP Onderwijsmenu gekozen voor het verbeteren van de vaardigheden van haar teamleden. “Als NT2-school (Nederlandse als tweede taal, red.) willen wij de beste leerkrachten. Bij ons staan taalvaardigheid en rekenen op nummer een.” Tijdens de leergang heeft zij geleerd dat je als schoolleider niet meteen in actie moet schieten. “Je moet eerst goed observeren en analyseren, en dan weet je pas wat nodig is.” Morpurgo volgde de leergang om theoretische en praktische kennis op te doen over werken in een ‘professionele leergemeenschap’. “De leergang besteedt aandacht aan organisatieleren en de manier van samenwerken. Mijn rol is om voor de dialoog en uitwisseling te zorgen, zodat leerkrachten van elkaar leren. Verder is het belangrijk daarvoor het vertrouwen en de ruimte te geven. In de leergang bespreek je samen met een maatje je praktijkproblemen.” Van Wessum: “De deelnemers leren inzien dat je bij leidinggeven de leraar op zo’n manier ondersteunt dat je er zelf ook van leert. De schoolleider leert in de praktijk ook wat werkt en wat niet. Van je fouten moet je kunnen leren. Daarvoor is een open en lerende cultuur nodig.”

Reflectie

Van Wessum zet reflectie-instrumenten in die inzicht geven in de professionele groei van de schoolleider. Deelnemer Morpurgo: “Het instrument Assesment For Learning vond ik erg nuttig. Doe ik de dingen die ik moet doen? Waar sta ik in mijn ontwikkeling? Ik vulde mijn portfolio continu aan en werkte aan een aantal professionaliseringsthema’s. Ik heb ook de 360-gradenfeedback gedaan.” Van Wessum vult aan: “Neem bij de NP Onderwijsmenukaart de tijd om na te denken: past dit ook bij onze school? En sluit het aan bij interventies die je al deed? Ga verder met waar de school al goed in is.” Morpurgo, die de leergang samen met een aantal collega’s van haar stichting volgde, blijft het geleerde toepassen in haar school. “Door de leergang heb ik meer inzicht gekregen in mijn eigen ontwikkeling, de acties die ik onderneem en de talenten van mijn teamleden. Met mijn collega’s gaan we verder bouwen aan een lerende school.”

Leidinggeven aan een lerende school

Kader Primair
Dit artikel heeft in Kader Primair gestaan. AVS-leden ontvangen Kader Primair maandelijks op de mat. Nog geen lid? Bekijk hier eerder verschenen nummers, word lid en ontvang voortaan ook iedere maand een kersvers exemplaar in de brievenbus!

Gerelateerd nieuws

  • ‘Het zorgen voor en omkijken naar een ander zit bij ons allebei in het DNA’

  • Bananenschillen op school

  • De natuur biedt kinderen vanzelf maatwerk

  • ‘Het gaat erom dat je vergezichten kunt vertalen naar de praktijk’