Hoe bereiden IJslandse scholen kinderen voor op een modern leven dat zich ook buiten het eiland afspeelt, terwijl traditionele waarden en isolement de basis van het dagelijkse leven vormen? De AVS organiseert van 13 tot en met 19 mei 2018 een educatieve en culturele rondreis voor schoolleiders en -bestuurders, adjunct-directeuren en intern begeleiders.
 
De reis omvat schoolbezoeken in Reykjavik en kleine dorpen. Daarnaast zijn excursies mogelijk naar de Blue Lagoon, de Strokkur geysir, de Gullfoss waterval en het nationaal park Thing Vellir.
De te bezoeken IJslandse scholen lopen uiteen van een grote traditionele school met veel aandacht voor cultuur, dans en muziek tot een moderne school met flexibele lokalen (voor twee groepen) waar instructie gevarieerd wordt aangeboden. Samenwerkend leren, differentiatie en vakoverschrijdende activiteiten worden er door zelfstandige lerarenteams gerealiseerd. Ook wordt een streekschool bezocht waar samen met andere educatieve partners een totaalaanbod is gerealiseerd: sport- en zwemaccommodatie, peuterspeelzaal en bibliotheek. Met kleine groepen en inclusief onderwijs.
Deelnemers leren hoe een nationaal curriculum door de schoolteams zelf vormgegeven kan worden, afhankelijk van de lokale omstandigheden. Actuele concepten zoals deep learning, focus op leren en mindfulness zijn te zien naast aandacht voor opvoedingsidealen van ouders en kennis over de identiteit van de IJslandse cultuur.
De excursies en diners buiten de schoolbezoeken om bieden de deelnemers een bijzondere gelegenheid om elkaar en de ontvangende schoolleiders anders te leren kennen, zodat ook informeel van gedachte gewisseld kan worden.
 
Meer informatie en aanmelden: www.avs.nl/educatievereizen/ijsland
 
Directeur Gradus van Assen van de Koningin Emmaschool in Kampen over de keuze voor een educatieve maatwerkreis van de AVS naar Schotland: “Het is goed om af en toe even over je eigen grenzen heen te gaan en te kijken. Onderwijs in andere landen kan ons veel leren. Laten we kijken naar andere waarden en daarbij graven en verdiepen tot we ons eigen onderwijs op een steenrots kunnen bouwen. Laten we snel aan de slag gaan. Er is geen tijd te verliezen.”
 

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws