Schoolleider zonder pabo

Jan-Willem van der Vijver heeft leidinggevende functies gehad bij de politie en Jeugdzorg, les gegeven binnen het mbo en hbo en is gemeenteraadslid geweest met onderwijs in zijn portefeuille. Nu is hij schoolleider op een basisschool in Katwijk aan Zee. “Alles komt in het schoolleiderschap samen.”

“Een schooldirecteur die ik ken zei tegen mij dat het schoolleiderschap ook wel iets voor mij zou zijn. Daar had ik nooit aan gedacht, ik zag een schoolleider als een soort meewerkend voorman. Maar nu ik ruim anderhalf jaar als directeur werk, constateer ik dat deze rol anders is dan voorheen. Je bent een verbinder, iemand die leerkrachten in hun kracht weet te zetten, op meerdere borden schaakt en ervoor zorgt dat kinderen zich optimaal ontwikkelen.”

Ontwikkelingskansen van kinderen

Jan-Willem van der Vijver is 36 jaar. Na zijn middelbare schooltijd ging hij bij de politie werken. In deeltijd studeerde hij Bestuurskunde & Overheidsmanagement. Hij gaf jarenlang leiding bij de politie en werkte als manager van een gesloten jeugdzorginstelling. Daarnaast was hij politiek actief – Van der Vijver is gemeenteraadslid geweest – en gaf hij les bij een mbo en aan de politieacademie. “Alles komt in het schoolleiderschap samen. Ontwikkelingskansen van kinderen vind ik van groot belang en ik werk graag aan dat doel, samen met verschillende ‘stakeholders’ zoals ouders, medezeggenschapsraad en partners in de omgeving.”

Prioriteiten stellen

Van der Vijver meldde zich aan voor de leergang ‘Schoolleider vakbekwaam’, maar al snel bleek dat hij de benodigde kennis over leiderschap al in huis had. “Toen bleek dat je ook via een assessment geregistreerd kunt worden als schoolleider. Daarvoor moet je het nodige aantonen, maar het is een prettig traject en voor mij was het effectiever en efficiënter dan de formele scholing.” Na een uitgebreide selectieprocedure ging hij aan de slag bij de Groen van Prinstererschool in Katwijk aan Zee. “In het begin was het een kwestie van prioriteiten stellen, hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Dat blijft elke week dé uitdaging. Als we niet uitkijken, regeert de waan van de dag. Ik zie daar veel overeenkomsten met de politie. Ik pretendeer niet inhoudelijk meer te weten dan mijn collega’s. De professionals zijn de leerkrachten; het is mijn taak talenten en kennis optimaal te benutten en te verbinden.” Van der Vijver komt graag en zoveel mogelijk in de klassen. “Daar vindt het ambacht onderwijs plaats. Niet in een kantoor.”

Zweven van enthousiasme

Voor Van der Vijver is de belangrijkste uitdaging de vertaalslag maken van ‘groots en meeslepend denken’ naar de praktijk. “Bij een studiedag kan het gaan over vergezichten waarvan iedereen gaat zweven van enthousiasme. Maar de leerkracht moet er de volgende dag mee aan de slag kunnen. Dat was trouwens bij de politie ook zo. Dan moet je als agent er ook de volgende dag weer staan.” Van der Vijver ziet zichzelf voorlopig niet weggaan. “Ik hoop hier heel veel jaren te mogen blijven, zolang ik als schoolleider toegevoegde waarde lever. Continuïteit is belangrijk voor een school.”

Voor ‘leiders van buiten’ biedt AVS Academie een oriëntatietraject aan. Meer informatie en aanmelden.

Kader Primair
Dit artikel heeft in Kader Primair gestaan. AVS-leden ontvangen Kader Primair maandelijks op de mat. Nog geen lid? Bekijk hier eerder verschenen nummers, word lid en ontvang voortaan ook iedere maand een kersvers exemplaar in de brievenbus!

Gerelateerd nieuws

  • ‘Het zorgen voor en omkijken naar een ander zit bij ons allebei in het DNA’

  • Investeer in het leren van de leraar (en leer daar zelf van)

  • Bananenschillen op school

  • De natuur biedt kinderen vanzelf maatwerk