De Ledenraad is het hart van de AVS en de spreekbuis van schoolleiders. Maar wie zitten er in de Ledenraad? En wat doen ze? Maak kennis met de nieuwe voorzitter, Frank Koelen, die je misschien nog wel eens terugziet als minister van Onderwijs.

Je bent directeur van twee basisscholen en voorzitter van de Ledenraad: dat klinkt ambitieus!
“Ja, dat ben ik ook. In vriendenboekjes van leerlingen heb ik wel eens geschreven dat ‘als ik later groot ben’, ik minister van Onderwijs word. Ik houd van dynamiek, van reuring in de politiek, van weten wat er speelt in de cao, van vernieuwingen in het onderwijs. Ik zit graag dicht bij het vuur. En dan zit je goed bij de AVS. Het is een belangrijke speler in het onderwijsveld. Ik zit nu drie jaar bij de Ledenraad en dat geeft, ondanks deze hectische coronatijd, energie.”

Heb je daarom een gooi gedaan naar het voorzitterschap?
“De spilfunctie die je hebt als voorzitter vind ik interessant. Je bent contactpersoon tussen het bestuur en de Ledenraad, je houdt je bezig met onderwijsexperts, je bent altijd standby om zaken af te stemmen en bepaalt grotendeels wat erop de agenda komt. Op die agenda wil ik trouwens meer ruimte creëren voor inbreng vanuit het veld.”

Wat wil je zelf op de agenda zetten?
“Tijdens deze coronacrisis vliegen de protocollen je om de oren en wisselen beslisbomen zich in rap tempo af. Ik snap dat het hier om een uitzonderlijke situatie gaat. Maar van deze ad hoc-politiek is het onderwijs al langer het slachtoffer. Ook worden we gedirigeerd door de stokpaardjes van ministers. Voormalig minister Slob vindt burgerschap belangrijk en dus krijgt burgerschap een prominetere plek in ons onderwijs. Zo zijn er tal van zaken, waarvan al gauw gezegd wordt dat ze thuishoren in het basisonderwijs. Dat betekent echter dat er nóg minder tijd overblijft voor rekenen en taal, terwijl de prestaties op dat vlak achterblijven. Het moet allemaal in die lesweek van 25 uur gebeuren. Dat kan niet zónder extra tijd en geld. Er moeten keuzes gemaakt worden. Door dat op de agenda te zetten kan de AVS verandering proberen te realiseren.”

Wat is het belangrijkste wat nu in het onderwijs speelt?
“Er speelt zó ontzettend veel. Het continue schakelen vanwege steeds weer nieuwe maatregelen vreet energie. Als schoolleiders voelen we ons soms speelbal van de overheid. Wij moeten immers het beleid verkopen aan het team, aan ouders en leerlingen. Wij krijgen dus ook hun boosheid en frustratie over ons heen. De AVS ziet en verwoordt de complexiteit van ons vak, waardoor ik me gesteund voel.”

Interessant?
Dit artikel stond in Kader, het vakblad voor schoolleiders, dat AVS-leden maandelijks ontvangen. De AVS komt op voor de belangen van schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs. Word ook lid of abonnee, ontvang voortaan iedere maand een kersvers exemplaar in de brievenbus en versterk de positie van schoolleiders.

Gerelateerd nieuws