Om de cruciale rol van schoolleiders zichtbaar te maken, goede initiatieven van schoolleiders te verzamelen en te belonen, organiseert de AVS de verkiezing ‘Innovatieve Schoolleider van het Jaar’. Vandaag stellen we de zes genomineerden voor de titel van 2022 aan je voor. In januari presenteert de vakjury een Top 3 die tijdens het AVS Schoolleiderscongres op vrijdag 18 maart 2022 wordt voorgesteld. Op het congres bepalen de aanwezige schoolleiders de uiteindelijke winnaar die daarmee de opvolger wordt van Margreet van Iterson, die vorig jaar de prestigieuze titel won.

De prijs wordt gesponsord door Rekentube en AVS Academie. Wil je alvast een schoolleider nomineren voor de verkiezing van 2023? Ga dan naar www.avs.nl/verkiezing.

Dit zijn de genomineerden:

Marleen de Kleijn

Marleen is directeur van Het Startpunt, sinds mei 2020 officieel een IB-Worldschool (International Baccalaureate). Op de school is onderzoekend leren het uitgangspunt. Marleen heeft volgens haar team een duidelijke visie die door iedereen in de school gedragen wordt. Zij heeft veel vertrouwen in het team, wat hen inspireert het beste uit zichzelf te halen en daarmee het beste uit de leerlingen.

Henny de Koning

Henny is directeur van obs Bloemhof en obs kijkt om antwoord te kunnen geven op complexe vraagstukken Henny de Koning naar mogelijkheden buiten de geijkte paden. Henny staat open voor iedereen, ziet en hoort teamleden, ouders en leerlingen, heeft humor en vooral heel veel passie voor het onderwijs.

Stefanie Langelaar

Stefanie is directeur van basisschool Klein in Rotterdam. Zij wil graag het Agora-onderwijssysteem dat al op enkele middelbare scholen is doorgevoerd naar het primair onderwijs halen. Agora biedt leerlingen persoonlijke leerroutes zonder vaste vakken, lesmethoden, rapporten en cijfers. Er is veel vrijheid om onderzoekend te leren op je eigen tempo.

Ilse Wielockx

Ilse is sinds vier jaar directeur van basisschool Wereldwijs in Eersel. Ze heeft vooral de organisatiestructuur van haar school aangepakt, waardoor er een teamdynamiek is ontstaan die groei en ontwikkeling mogelijk maken.

Dorethea Arissen

Dorethea is sinds de zomer van 2020 directeur van IKC De Doornick in  Doornenburg. Daarvoor was ze directeur-in-opleiding. In 2019 kreeg haar school nog een onvoldoende van de Inspectie van het Onderwijs. Dat heeft Arissen samen met haar team razendsnel weten om te turnen. De Doornick behoorde in 2021 tot de beste scorende scholen.

Petra van Dam

Petra is directeur van het Heer Bokkel College. Zij runt een havo-school, speciaal voor jongeren met autisme, angststoornissen en adhd. Ze is voor corona gestart met een dag per week online lessen om het welbevinden te vergroten en was tijdens de lockdown met de hele school binnen een dag online. Ook heeft haar school een kantine die wordt gerund door leerlingen, een nieuw vak (toegepaste informatica) geïntroduceerd en meer praktische vaardigheden op de havo zoals kookles en eigen groente verbouwen.

Gerelateerd nieuws

  • Karin in gesprek met Boudewijn

  • Onderwijsverlatersdag van commissie Duurzaam Vitaal op 10 november

  • KADER in oktober: Wetenschap in de klas

  • Good practice Ierland: mentoring, coaching en welzijn belangrijk voor (startende) schoolleiders