De leerkracht ontlasten van overleg en administratie door alle processen in je school duidelijk te beschrijven en te standaardiseren op Kwaliteits- en Ambitiekaarten. Dat is in een notendop de Enigma-aanpak die de auteurs van dit boek bepleiten.
 

Een te lange titel om pakkend genoemd te kunnen worden. Toch blijft hij na lezing in je hoofd rondzingen. Als we nu… weer eens… Zou je dan weer toekomen aan het ‘echte’ werk? Ja, zeggen Eva Naaijkens (schoolleider) en Martin Bootsma (teamleider en leraar) van de Alan Turingschool. Hun aanpak Enigma betekent minder werkdruk en meer ruimte voor de docenten, stellen zij. Hun school is vernoemd naar de briljante wiskundige met het tragische levensverhaal. Hij wist in de Tweede Wereldoorlog de Enigma-code van de Duitsers te kraken, nu dus naamgever hun aanpak op de school. Die is gelukkig minder raadselachtig en direct toepasbaar voor schoolleider en team.
Naaijkens en Bootsma vertellen uitgebreid over hun start op de Turingschool en de verdere ontwikkeling van hun aanpak. Wat direct opvalt, is dat we te maken hebben met een bevlogen schoolleider en leraar. Vakmanschap van leraren is wat hen betreft het hart van het onderwijs en een voorwaarde om goed les te geven. In hun aanpak en boek is daarom alles erop gericht de leerkracht te ontlasten van onnodige administratie en tijdverslinders als vergaderingen. Kern van de voorgestelde aanpak is dat je als schoolleider en team goed nadenkt over de processen in je schoolorganisatie. Veel daarvan worden beschreven en gestandaardiseerd op zogenoemde Kwaliteitskaarten. Daarop staat voor de leerkracht stap voor stap beschreven hoe te handelen, hoe te communiceren en hoe de relevante materialen te vinden. Voorbeelden van zulke kaarten zijn toegevoegd. Daarnaast adviseren de auteurs hoge ambities te stellen, maar deze vooral ook zo te beperken dat de focus toeneemt. Hiervoor maakten ze Ambitiekaarten, bijvoorbeeld over de uitvoering van de zogenoemde Expliciete Directe Instructie, die moet leiden tot kwalitatief betere (reken)lessen.
 
‘En wat als…’ is een helder geschreven en lekker leesbaar boek, goed geïllustreerd en met duidelijk voorbeeldmateriaal, dat ook te downloaden is via de uitgeverij. Het staat vol praktische tips voor schoolleider en team, ook nuttig voor wie niet overweegt Enigma in te voeren. De voorbeelden zijn goed onderbouwd met ondersteunende literatuur en recente onderzoeken. Wat vanuit leiderschapsperspectief opvalt, is de aandacht voor goede begeleiding en regelmatige scholing van de leerkrachten. Vooral startende leraren worden intensief begeleid in hun groei naar vakmanschap. In deze tijden van groeiende lerarentekorten is dat zeer verstandig. Lezen en bespreken met je team, dit boek.
 
En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?
Eva Naaijkens & Martin Bootsma, 2018. www.uitgeverijpica.nl
 
Ook een actueel onderwijsboek bespreken?
Kader Primair verwelkomt gastrecensies door AVS-leden.
Mail eerst je titelsuggestie met korte onderbouwing naar communicatie@avs.nl o.v.v. ‘Boekbespreking’.

Gerelateerd nieuws