Scholen zouden graag meer audio- en visuele hulpmiddelen hebben. Ze willen inzicht hebben in de middelen die ze hebben en deze centraal beheren. De hulpmiddelen moeten probleemloos bediend worden, internettoegang is een must, betrouwbaarheid staat voorop. We hebben het dan over het beheren van onder andere videomateriaal, foto´s, geluid, tv-beelden en internet.

Scholen werken nu met veel verschillende hulpmiddelen. En het is niet duidelijk hoe in de toekomst mediadragers eruit gaan zien, wat zij gaan kosten en wat de (beperkte) functionaliteit van de dragers zal zijn. Verder treedt er verlies van kwaliteit op van de bestanden (dia´s, VHS bestanden verouderen). Wil je als school een optimaal hulpinstrument aan de leerling aanbieden, dan heb je veel apparaten nodig.

Alpha, een computerbedrijf met een onderwijshart, heeft een multimediasysteem ontwikkeld dat scholen bij het beheren van de audio- en visuele middelen kan helpen. Hun multimediasysteem kan alle vormen van content centraal en digitaal benaderen. Er zijn mogelijkheden voor leerkrachten, ouders en kinderen om het systeem online (ook thuis) te raadplegen. Via het netwerk van de school is de content te benaderen.
De bestaande constructies in de school blijven bestaan. De tv-kar hoeft niet weg, de losse tv in het lokaal ook niet, de computers blijven op het computereiland of in het computerlokaal. U kunt wel uitbreiden met viewers, tv´s, beamers en computerschermen.

Volgens de AVS zit de kracht van dit vernieuwende digitale managementsysteem in het op eenvoudige wijze benaderen van alle audio- en visuele hulpmiddelen. Het ontlast de leerkracht bij al zijn voorbereidingen en geeft een vernieuwende impuls in de leeromgeving.

Het is nog te vroeg om te zeggen dat het schoolbord zijn laatste jaren heeft gehad. Wel zijn bovenstaande instrumenten welkome aanvullingen op het visualiseren en organiseren van kennis.

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws