Hoe creëer je gelijke kansen?

Hoe geef je alle leerlingen in Nederland de kans om zich volop te ontwikkelen in het Nederlandse onderwijssysteem? De Onderwijsraad waarschuwde voor de Kerstvakantie al dat kansenongelijkheid op basis- en middelbare scholen toeneemt en juist dat proberen we in de nieuwste editie van KADER, die aankomend weekend op de deurmat valt, te tackelen. Bommetje vol informatie, want we beginnen het nieuwe jaar goed met 20 pagina’s (!) extra.

Kwetsbaar punt bij kansengelijkheid is de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Door het schooladvies later te geven en brede brugklassen in te voeren zouden kinderen, volgens de Onderwijsraad, meer speelruimte moeten krijgen om zich voluit te ontwikkelen. Ondertussen zetten heel wat basis- en middelbare scholen zich nu al in om leerlingen uit groep acht lekker te laten landen in de brugklas. Wat valt er van deze initiatieven te leren? Zorgen heeft de Onderwijsraad ook om de commerciële bijlessen en betaalde huiswerkbegeleiding, die oprukken in het onderwijs en kansenongelijkheid vergroten. De vmbo-school Julian Calvijn in Rotterdam-Zuid is daar wars van. Op deze thuiswerkvrije school maken alle leerlingen onder begeleiding van een mentor (gratis) hun huiswerk op school en worden bijlessen kosteloos aangeboden. En dat werkt, zoals je leest in deze inspirerende reportage, razend goed.

Daarnaast vind je in deze editie van KADER een uitgebreid interview met Eric van ’t Zelfde, rector bij het tv-programma Dream School. Hierin vertelt hij hoe zijn gedroomde onderwijssysteem eruit zou moeten zien. En we tippen in deze januariuitgave een onderwerp aan waar steeds meer schoolleiders mee te maken krijgen: identiteit, gender en seksuele geaardheid. Het zijn voor leerlingen steeds minder vastliggende begrippen. Hoe zorg je als schoolleider voor een veilig en sociaal schoolklimaat, ook voor deze LHBTIQ+-leerlingen?

Verder in KADER: Hoe voer je lastige oudergesprekken uitmuntend? Wat zijn de voordelen van gespreid leiderschap op jouw school (en hoe pas je het toe)? En wat kunnen we van het Franse onderwijssysteem leren? Daar werken ze al veertig jaar met brede brugklassen. Dat en meer in een gloednieuwe KADER die vanaf 14 januari verschijnt.

Ben je lid van de AVS? Dan verschijnt de nieuwste editie van KADER vanzelf op je deurmat. Nog geen lid maar wel interesse in KADER? Word lid! Dan ontvang je KADER gratis met daarin de nieuwste ontwikkelingen rondom leiderschap op basisscholen en in het voortgezet onderwijs.

Gerelateerd nieuws

  • Karin in gesprek met Boudewijn

  • Onderwijsverlatersdag van commissie Duurzaam Vitaal op 10 november

  • KADER in oktober: Wetenschap in de klas

  • Good practice Ierland: mentoring, coaching en welzijn belangrijk voor (startende) schoolleiders