Het boek ‘Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling’ is bestemd voor hen die geïnteresseerd zijn in veranderingen en daar leiding aan geven. De uitgave biedt voldoende stof tot nadenken, dialoog en acties. Met maar één doel: ontdekken, groeien en leren om tot optimaal onderwijs te komen.
 
In de inleiding wordt meteen stelling genomen. Ben je tevreden met waar je nu bent met het onderwijs in je school, dan is lezen niet hoognodig. De metafoor die hiervoor wordt gebruikt is een autoreis, en de eerste vraag die gesteld wordt: wil je wel op reis? Als je tevreden bent over het onderwijs op jouw school, dan doe je het goed. Dit is een stelling die wel heel makkelijk is. Door deze in te nemen, ontslaan de schrijvers zich van de verplichting om de lezer te helpen van de rotonde af te komen. Van de andere kant is bewust kiezen voor verandering natuurlijk echt noodzakelijk. Het boek is dus bestemd voor hen die geïnteresseerd zijn in veranderingen en daar leiding aan geven. Hebben we het nodig om een extra rondje te nemen op de rotonde om de juiste afslag te nemen? Mijn gedachten gaan meteen uit naar de vraag of we op onze rotonde de goede dingen doen.
Hoe ga je creatief aan de slag met de problemen die op je pad komen? Dit is alleen mogelijk als alle betrokkenen bewust creatief kunnen denken. Met alleen logisch denken blijf je rondjes draaien op de rotonde.
Bij creativiteit gaat het om het afwijken van het karrenspoor dat op de route (of rotonde) door al je voorgangers is ontstaan. Het vraagt om durf en actie om een diep ingesleten spoor te verlaten. Zo komt de metafoor van de autorit in het hele boek terug. Insteek is om het proces van creatief denken als vaardigheid te leren en op te roepen in teams. Bij creatief denken doorbreken we patronen en bestuderen we onze mentale modellen die ontwikkelen en innoveren in de weg kunnen zitten. De publicatie geeft in ieder geval een mooie handreiking om hiermee aan de slag te gaan.
 
In het eerste deel richten de schrijvers zich op de omgeving en randvoorwaarden waarin de ontwikkeling plaatsvindt. In deel twee ga je als lezer zelf aan de slag. Je doorloopt vier fases die nodig zijn om met gebruik van je eigen creatieve denkkracht je idealen om te zetten naar acties met impact:

  1. Probleemstelling: stilstaan bij het verlangen
  2. Divergeren: het bekende loslaten
  3. Convergeren: kiezen
  4. Uitvoeren: laat het werkelijkheid worden

 De rol van leider is vooral inspireren, faciliteren en voordoen. Door opdrachten en voorbeelden ontdek je meteen welke mogelijkheden deze vaardigheid je brengt en kun je deze meteen in de praktijk toepassen.
 
Het gedachtegoed in de uitgave is mooi. Heb je een routebeschrijving nodig hoe je creatief denken in teams aanpakt, dan is het zeker een aanrader. Voor mij was het niet meer dan een stoplicht dat je dwingt om weer even stil te staan. Want als je vindt dat creatief denken een belangrijke vaardigheid is voor leerlingen, hoor je het zelf ook voor te leven. En hoe mooi is het om dit met je team te oefenen en er stap voor stap leiding aan te geven. Er is zoveel kennis, ervaring en bevlogenheid binnen de school. Als het je als schoolleider lukt om dit aan te wakkeren, verander je de school echt. Het boek helpt je om daar samen handen en voeten aan te geven.
 
Marleen Huisman is uitvoerend bestuurder bij SKOH, Stichting Katholiek Onderwijs Haaren.
 
 
Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling, Erna Rijken en Sigrid Loenen, 2017, uitgeverij Pica, ISBN9789491806834
 
Eerdere boekbesprekingen zijn te vinden op www.avs.nl/vereniging/onsaanbod/kaderprimair

Gerelateerd nieuws

  • Voortzetting prestatieboxgelden

  • Nieuwe versie servicedocument Covid-19 van OCW

  • Meerderheid ouders geen voorstander van extra coronamaatregelen

  • Inschrijving EU-schoolfruit geopend