Wat moeten onze leerlingen kennen en kunnen? Daarover hebben 150 schoolleiders en leraren zich het afgelopen jaar gebogen. Op 7 mei hebben de ontwikkelteams hierop een antwoord gepubliceerd. De negen conceptvoorstellen vormen de basis voor de herziening van de kerndoelen voor het po, vo en so.
Foto: Hans Rogen
Schoolleiders, leraren en scholen werken voor het eerst zelf en gezamenlijk aan het landelijke curriculum. Tot en met zondag 11 augustus kunnen onderwijsprofessionals en andere belanghebbenden feedback geven op de negen conceptvoorstellen (voor de negen leergebieden) van de ontwikkelteams. De teams gebruiken de ontvangen feedback om de conceptvoorstellen af te maken.
De kerndoelen voor het basis- en voortgezet onderwijs zijn twaalf jaar geleden voor het laatst aangepast in de wet. Een curriculumherziening is nodig om het onderwijs beter op het huidige tijdgewricht af te stemmen, schreef minister Arie Slob van Onderwijs onlangs in een brief aan de Tweede Kamer. Ook moet er meer duidelijkheid komen over ‘de maatschappelijke opdracht aan scholen’: wat moeten ze leerlingen bijbrengen aan burgerschapsvaardigheden? Dat ligt nog nergens vast.
Wat is nieuw op hoofdlijnen:
Dit najaar wordt een eindadvies aan minister Slob gestuurd.