Frederique is directeur van een middelgrote basisschool in een klein dorp in Noord-Groningen. Een school waar ze naast directeur af en toe nog een echte juf is. Iedere maand beschrijft ze een belevenis uit de alledaagse praktijk.

Er zijn wel eens van die dagen dat ik denk: Waar doe ik het allemaal voor? Vraag ik ouders om het schoolplein te vegen omdat er zoveel zand op blijft liggen, merkt een ouder op dat als het dak kapot is, je toch ook geen ouders vraagt om dat te laten maken? Ik heb eerder al eens uitgelegd dat er vanuit Londo geen geld is voor het schoolplein en over een conciërge beschikt de school helaas ook niet. Als er dan diezelfde dag ook nog een mailtje binnenkomt van het bovenschools management met het verwijt dat ik de tl-lampen die ik door het klussenbedrijf had laten vervangen toch goedkoper zelf had kunnen vervangen, heb ik zin om heel hard te gaan gillen. Ik ben destijds aangenomen om een school te leiden en dat ik daarnaast ook af en toe les moest geven was mij van tevoren verteld. Maar dat ik ook nog klusjesvrouw moest zijn, stond niet in de profielschets. Eigenlijk heeft die ouder gelijk: het is toch te gek dat er zoveel klussen die op school blijven liggen door ouders en/of leerkrachten gedaan moeten worden? Neem nu bijvoorbeeld de schoonmaak.

Voor onze school is iemand aangesteld om per dag in drie uur tijd een school met negen lokalen en een grote gemeenschapsruimte schoon te maken. Dat betekent dat we zelf ook nog heel veel schoon moeten maken, zoals de computers, de kasten en de prullenbakken. En het gekke is, we doen het ook nog! Kijk, die tl-lampen kon niemand in het team vervangen omdat ze op een heel speciale manier bevestigd waren. Maar de leerkracht van groep 8 gaat vanmiddag na schooltijd wel weer even met het imbussleuteltje alle deurknoppen langs om de losse schroeven aan te draaien. En de leerkracht van groep 3 heeft tussen de middag het touw van de vlaggenmast vervangen Ik ga een stukje fietsen om dat rotgevoel kwijt te raken. En ach, dan neem ik meteen die rekening mee van de tl-lampen. Die rekening moet naar het administratiekantoor en zo bespaar ik toch maar weer even 39 eurocent. Zal het bovenschools management dat ook merken?

Auteur Frederique
Iedere maand
Kader Primair 3 – November 2005

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws

  • Onderwijsaanbod zorgleerlingen flexibeler en eenvoudiger

  • Onderwijs naar hoger plan met de studieteamaanpak

  • Kwaliteitszorgsysteem speciaal basisonderwijs

  • InnovInnovatieplan voor primair onderwijsatieplan voor PO