Nederland heeft het Wereldrecord programmeren gevestigd door met 11.368 kinderen op 473 basisscholen door heel Nederland tegelijk te programmeren. De activiteit is de aftrap voor de Nederlandse Codeweek. Veel ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen leren programmeren.

De Codeweek is een jaarlijkse campagne tijdens de herfstvakantie die leerlingen en docenten in het primair en voortgezet onderwijs laat kennismaken met programmeren. Ook moet de Codeweek kinderen stimuleren zelf aan de slag te gaan met programmeren. Het thema van 2016 is: ‘Programmeren? Natuurlijk! Maar hoe?’

Ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen leren programmeren. De Codeweek heeft dit laten onderzoeken door onderzoeks- en adviesbureau MeMo2. Van de 276 ondervraagde Nederlandse ouders van schoolgaande kinderen geven verreweg de meesten (95 procent) aan programmeren belangrijk te vinden, ook als hun kind later niet in de informaticasector gaat werken. Het voortgezet onderwijs is vooral verantwoordelijk voor het leren programmeren, vindt 60 procent van de ouders. De helft van de ondervraagden vindt het ook nodig dat het basisonderwijs er aandacht aan schenkt. Een derde van de ouders vindt dat scholen vaker ouders moeten inschakelen voor hulp bij programmeerlessen. Volgens de het Platform voor de InformatieSamenleving ECP, de initiatiefnemer van de Codeweek, krijgt op dit moment maar 20 procent van de kinderen programmeerles op school. De meeste programmeerlessen worden gegeven door de eigen docent of een ict-docent.

Op vrijdag 14 oktober vond de aftrap van de Nederlandse Codeweek plaats in de openbare Bibliotheek in Amsterdam, waar ZKH Prins Constantijn bekendmaakte dat de recordpoging is geslaagd. De Codeweek duurt tot en met 23 oktober.
 
 

Gerelateerd nieuws

  • Doorstroom vmbo-havo en havo-vwo wettelijk geregeld

  • Aanmelden Innovatietraject nieuwe schooljaar voor vo-scholen

  • Corona-protocol volledige heropening voortgezet onderwijs

  • Quarantaine na vakantie geen geldige reden voor schoolverzuim