Op 12 december deed minister Bussemaker van Onderwijs een oproep om kandidaten voor te dragen voor de LHBT-innovatieprijs 2015. De LHBT-innovatieprijs 2015 staat in het teken van ‘Acceptatie en veiligheid van LHBT-jongeren.’

De prijs wordt een keer in de twee jaar toegekend aan een persoon, groep of instelling die zich inzet voor verbetering van de positie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele mannen en vrouwen en transgender personen (LHBT’s) in de samenleving. Hiermee onderstreept het kabinet het belang dat zij hecht aan verbetering van de acceptatie van deze groep in de Nederlandse samenleving en daarbuiten.
De prijs, bestaande uit een geldbedrag van 1000 euro en een kunstobject, wordt op 17 mei 2015 uitgereikt tijdens International Day Against Homophobia in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.
Kandidaten kunnen uiterlijk 15 februari voorgedragen worden door het online nominatieformulier in te vullen.

Wereldkaart recht op onderwijs voor LHBT
GALE presenteerde ter gelegenheid van de Dag van de Mensenrechten de eerste wereldkaart over de uitvoering van het recht op onderwijs voor LHBT-leerlingen. De kaart werd gepresenteerd op een UNESCO-symposium in Parijs over de voortgang van de wereldwijde strategie om homopesten te bestrijden.

Van de 96 onderzochte landen werd 21 procent gescoord als ‘ontkennend’ voor de rechten van LHBT-leerlingen, 19 procent van de staten werd gescoord als ‘dubbelzinnig’ en slechts 9 procent van de staten zou kunnen worden gescoord als ‘ondersteunend’. In het laatste geval probeert de regering systematisch de juridische rechten en de sociale situatie van LHBT-leerlingen te ondersteunen, hoewel de situatie van de LHBT-studenten dan ook nog niet altijd ideaal is.
 

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws

  • Nieuwe versie servicedocument Covid-19 van OCW

  • Meerderheid ouders geen voorstander van extra coronamaatregelen

  • Inschrijving EU-schoolfruit geopend

  • Voldoende personeel grote zorg voor schoolleiders