Bij de helft van de scholen is de ventilatie niet op orde

Uit de peiling van de AVS (484 respondenten) blijkt dat 41 procent van de scholen de ventilatie op orde heeft en dat 7 procent dit binnen 6 maanden geregeld verwacht te hebben. Ruim de helft weet niet wanneer het op orde is of heeft nog 1 jaar nodig. Het goede nieuws is dat ruim de helft van de scholen CO2-meters in de klassen heeft. De meest genoemde reden dat scholen nog geen CO2-meters hebben zijn leveringsproblemen (37 procent).  “Ondanks dat een flinke groep scholen de ventilatie (binnenkort) op orde heeft, is er nog een grote groep scholen die geen idee heeft wanneer de ventilatie op hun school wordt aangepakt. Met een mogelijk op handen zijnde Coronagolf, na de zomer, is dit iets waar de AVS zich namens onze leden zorgen over maakt”, aldus AVS-voorzitter Karin Straus.

Het op orde brengen van de ventilatie in de schoolgebouwen loopt te veel vertraging op doordat eigendom (gemeente) en gebruik van de gebouwen (schoolbestuur) in verschillende handen zijn. De AVS roept deze partijen op om ventilatie in de schoolgebouwen meer prioriteit te geven.

Uit de peiling blijkt dat 48 procent van de schoolleiders geen idee heeft wanneer de ventilatie in het schoolgebouw op orde is. Gelukkig heeft 41 procent de ventilatie (inmiddels) op orde en 11 procent verwacht binnen 3 tot 12 maanden de ventilatie op orde te hebben. De voornaamste belemmerende factoren zijn de complexiteit van het gebouw (31 procent), vertraging of onwil bij de gemeente (22 procent) of het bestuur (17 procent). Andere factoren zijn het uitstellen van maatregelen in verband met op handen zijnde nieuwbouw/verbouwing of renovatie. Soms zijn er in het verleden al investeringen gedaan waardoor nieuwe investeringen nu geen prioriteit hebben. Hierbij is het niet relevant of de eerdere investeringen voldoen aan de nieuwe maatstaven.

Op circa 56 procent van de scholen zijn er CO2-meters in alle klassen voor handen. 23 procent van de scholen heeft geen CO2-meters en op de overige scholen worden de CO2-meters verdeeld over de groepen. De voornaamste reden voor het ontbreken van CO2-meters is een vertraging bij de levering en plaatsing (37 procent van de gevallen). En in enkele gevallen zit de vertraging in het bestuur of hebben scholen al alternatieve manieren om de luchtkwaliteit in de scholen te meten en te waarborgen.

Op welke termijn verwacht de schoolleider dat de ventilatie op orde is?
Belemmerende factoren
Co2 meters in de klassen

Link