Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Schoolleider Thea Michel van twee basisscholen in Amsterdam-Noord schakelde ‘maatjes op afstand’ in voor haar leerlingen. ABN AMRO-medewerkers helpen ‘hun’ leerlingen met online taalles, huiswerk en levensvragen.

“Als ik ’s middags door de gangen loop en groepjes leerlingen achter een laptop zie zitten die via Meet of Teams hun taal doen, daarbij geholpen door hun maatje, dan stemt me dat zó tevreden”, zegt schoolleider Thea Michel. “Al die blije koppies achter de computer. En ik weet dat de ABN AMRO-medewerkers er ook vrolijk van worden dat ze hun pupillen zo goed kunnen helpen. Mijn leerlingen gaan vooruit op taalgebied en ook de bankmedewerkers beleven ze er plezier aan.”

Bij basisschool De Kinderboom (150 leerlingen) is het maatjesproject al aan de gang, bij De Vijf Sterren (400 leerlingen) staat het nog in de kinderschoenen. Beide scholen staan in Amsterdam-Noord en veel van de leerlingen hebben het niet breed thuis. Er is bijvoorbeeld geen computer. Schoolleider Michel kan niet putten uit een arsenaal aan ouders die leerlingen wel even bijspijkeren met taal of rekenen, simpelweg omdat veel ouders de taal niet goed spreken. “We hebben 44 nationaliteiten op De Vijf Sterren. Veel leerlingen zijn taalzwak.”

Dus toen ABN AMRO Michel benaderde met de vraag of haar scholen gebruik wilden maken van het ‘maatjesproject’, greep Michel die kans met beide handen aan. Hulp bij het online taalonderwijs, dat was Michels wens. Toen de coronacrisis losbarstte en leerlingen thuis kwamen te zitten, regelde het Jeugdeducatiefonds meteen laptops in bruikleen. ABN AMRO-medewerkers worden enkele uren per week vrijgemaakt om mee te doen aan vrijwilligersprojecten, bijvoorbeeld in samenwerking met het Jeugdeducatiefonds. Acht ABN AMRO-vrijwilligers namen een groepje leerlingen onder hun hoede, vaak meerdere per persoon.

Levensvragen

Razend enthousiast is Michel over het project. “Het is persoonlijke begeleiding en coaching op afstand, maar daarnaast zijn de maatjes ook een vraagbaak voor de leerlingen, kunnen ze helpen met huiswerk of meedenken over ‘levensvragen’. Een meisje uit groep 8 bijvoorbeeld, is heel gevoelig voor complimenten. We zijn bang dat ze vatbaar kan zijn voor loverboy-achtige types als ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Door deze een-op-een-begeleiding wordt dit meisje assertiever en kan ze terecht bij haar maatje als er zaken op haar pad komen die ze niet met haar ouders kan bespreken. Dus de hulp is zowel gericht op leestechnisch gebied als op sociaal-emotionele ontwikkeling.”

Ook op praktisch niveau helpt het Jeugd­educatiefonds. “De mooiste subsidie die er is”, volgens Michel. “We hoeven niet eerst vier A4’tjes in te vullen. Als een van onze leerlingen keihard een fiets of bed nodig heeft, dan komt dat er. Ze gaan ervan uit dat wij weten wat nodig is.”

Even opstarten

Het enige nadeel van het maatjesproject vindt Michel de opstarttijd. “De leerkracht die we daarvoor een aantal uren hebben vrijgeroosterd, was ongeveer 20 uur aan voorbereiding kwijt voor het liep. En er is weleens gedoe met apparatuur die niet werkt. Maar als het loopt, dan loopt het. Het is echt een win-winsituatie. De maatjes zijn ook heel enthousiast. Zij vinden dat ze een inkijkje krijgen in een andere wereld, waarin ze daadwerkelijk wat kunnen betekenen voor kinderen.” _

Ook een bijzondere aanpak op jouw school?
Mail naar communicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook’.

Gerelateerd nieuws

  • Investeer in het leren van de leraar (en leer daar zelf van)

  • Bananenschillen op school

  • De natuur biedt kinderen vanzelf maatwerk

  • ‘Het gaat erom dat je vergezichten kunt vertalen naar de praktijk’