Hoe maak je het vak aantrekkelijker?

Wat kunnen we doen aan het oplopende schoolleiders- en lerarentekort? Een van de opties is het vak aantrekkelijker maken. Dat vindt de AVS, die hierover geïnterviewd is door Clique Magazine.

Het tekort heeft onder andere te maken met het werkplezier en de ontwikkelingsmogelijkheden binnen een school. Voorzitter Karin Straus: “Als AVS vinden wij het belangrijk dat schoolleiders zich bewust zijn van de impact die zij hebben op de mate waarin het docententeam werkgeluk ervaart en hoe goed het is om samen regelmatig over dit thema in gesprek te gaan.”

Paul Baan, oprichter Klassewerkplek, dat onderzoek doet naar werkgeluk op school: “Uit ons onderzoek blijkt dat de belangrijkste voorspeller voor het behoud van leerkrachten de stijl van de leidinggevende is. Schoolleiders die daar wel of niet de juiste ruimte, feedback en ontwikkelmogelijkheden bij geven.”

Loes van Wessum, docent AVS Academie en Associate lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Hogeschool Windesheim, zegt tegen Clique Magazine: “Op scholen waar geen lerarentekort is zie je dat men o.a. de professionele ruimte krijgt om keuzes te maken. Maar dat moet wel binnen duidelijke kaders. Scholen die het goed doen, werken vanuit een heel duidelijke onderwijskundige visie, die gedeeld wordt door de leraren.”

Anke van der Lee, schooldirecteur OBS De Cirkel in Uden en AVS projectleider kenniscommunity en welbevinden: “Toen ik begon als schoolleider, heb ik de verantwoordelijkheid teruggelegd bij de leraren, vanuit onze visie. Eerst kwamen leraren om de haverklap in mijn kantoor met de vraag of ze X of Y mochten doen. De enige vraag die ik stelde was: ‘Past het binnen onze visie?’ Als het antwoord ‘ja’ is, en men kan dat onderbouwen, dan moeten ze dat niet meer komen vragen. Zij zijn de professional. Nu zie je dat de mensen ook zelf hun verantwoordelijkheid oppakken. Toen die omslag gemaakt was, zag je het welbevinden toenemen.”

Link

Gerelateerd nieuws