Scholen voor primair onderwijs lopen vaak tegen min of meer dezelfde problemen of kansen aan. Huisvesting, ongewenste imagos, bureaucratie enzovoort. De aanpak kan uiterst origineel zijn. Zo heeft basisschool De Bongerd in Oldenzaal met haar digitale schoolplein een internationale primeur.

Na het zien van prototypes in Finland was directeur Wim Olde Kalter vrijwel direct verkocht. “Het mooie aan SmartUs-speeltoestellen is dat ze spel, beweging en educatie combineren.”De nieuwe generatie speeltoestellen is niet zozeer vanuit een probleem of behoefte naar Oldenzaal gehaald, maar meer vanuit een kans. De Bongerd huist in Oldenzaals jongste wijk en groeide uit haar jasje. Vorig jaar is de school van vier kleinere naar twee grote locaties gegaan, waarvan één in een nieuw pand. “We hadden de mazzel dat de gemeente wilde investeren in speelvoorzieningen. Niet alleen voor de kinderen van de school, maar voor de hele wijk.” Vlak naast het nieuwe schoolgebouw ligt een 3500 vierkante meter groot speelveld dat door school- en buurtkinderen wordt gebruikt. De SmartUs speeltoestellen staan zowel op het grote gemeenschappelijke terrein als op de patio van de school.
Olde Kalter: “We hebben twee type spellen die beide vanuit hetzelfde station bestuurd worden. Zon station lijkt nog het meest op een parkeer- of bankautomaat: een soort zuil met een scherm erop.” Het eerste type spel wordt gespeeld op een negenveld: negen rubberen tegels die vlak voor het station liggen. In het beeldscherm verschijnt een opdracht bijvoorbeeld Spring op de vogel en de negen tegels met op elke tegel een ander dier. Het kind moet op de tegel springen waar volgens het scherm de vogel op afgebeeld staat. Bij het andere type spel wordt gebruik gemaakt van negen digitale paaltjes die over het terrein verspreid staan. De paaltjes hebben allemaal een cijfer bijvoorbeeld +1, of -3. Het kind leest een opdracht af van het scherm bijvoorbeeld Maak van 15 een 12 en moet vervolgens zo snel mogelijk naar het paaltje -3 rennen en deze afvinken. Om te kunnen spelen op SmartUs toestellen heeft het kind een i-tag nodig verkrijgbaar op school.
Volgens Olde Kalter passen de toestellen helemaal bij deze tijd. “Kinderen zijn gewend om met computers om te gaan, of beter: om interactief te spelen. Bovendien kun je zelf heel eenvoudig nieuwe spellen maken over onderwerpen die je als school belangrijk vindt en het niveau aanpassen.” Hij zou de SmartUs-toestellen het liefst nog meer in het onderwijs integreren. “Bijvoorbeeld door er een proefwerk geschiedenis op te maken. Waarom niet? Kinderen worden op een andere manier uitgedaagd om te leren en komen in beweging.”

Op het internet zijn de scores van De Bongerd zichtbaar. Zo worden kinderen ook uitgedaagd om tijdens of na schooltijd tegen andere kinderen van andere scholen of landen te spelen.

SmartUs is een Fins product (Lappset), in Nederland vertegenwoordigd door Yalp. Het nieuwe speelconcept won begin dit jaar de NOT-Innovatieprijs. Op www.yalp.nl vindt u meer informatie.

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws