De strategische uitvoerder

Hoe kun je als schoolleider effectief navigeren tussen de uitdagingen van vandaag, zoals het lerarentekort, zonder de strategische doelen voor de toekomst uit het oog te verliezen? Nadine Duymaer van Twist en Petra Tijmstra bespreken de eerste leiderschapsparadox samen met Carolina van den Bouwhuijsen, meerscholendirecteur bij Talent Primair. Carolina van den Bouwhuijsen, die aanvankelijk als zij-instromer begon, is nu de…

Het onderwijs is niet gebaat bij enig chagrijn

De laatste Staat van het Onderwijs (2024) heeft veel losgemaakt in diverse media. Klinkende cijfers, maar het blijft ploeteren. Als we tenminste de koppen in de kranten moeten geloven. Vandaag schreef iemand dat het nog nooit echt goed geweest is in het onderwijs. Elk jaar bleek weer hoe ellendig het gesteld is in ons werk;…

Introductie leiderschapsparadoxen

Met een aanstekelijk enthousiasme trappen schooldirecteur en presentator Nadine Duymaer van Twist samen met vaste co-host Petra Tijmstra de podcastserie ‘Schoolbaas’ af met Dianne Franke en Lianne ter Steeg van AVS. In deze eerste aflevering introduceren ze de zes paradoxen in leiderschap en koppelen dit aan actuele onderwijsthema’s. Lianne ter Steeg, tot een jaar geleden zelf ook…

Het ligt nooit aan de ouders

“Hoe het er in de klas aan toegaat, het ligt nooit aan de kinderen,” hoorde ik onlangs René Peeters zeggen op een symposium. Het was precies dezelfde boodschap die ik hoorde van mijn nieuwe directeur toen ik in het speciaal basisonderwijs ging werken: “Hier kun je niet meer zeggen dat het aan het kind ligt,…

Podcast over paradoxen in leiderschap

Met de podcast Schoolbaas draagt AVS bij aan erkenning van het vak van schooldirecteur. We tonen de veelzijdigheid en complexiteit van het vak, belichten benodigde kennis en competenties, en faciliteren deskundige discussies over leiderschapsparadoxen en onderwijsthema’s. We stimuleren interesse in het onderwijs, adresseren het schoolleiderstekort en roepen op tot een carrière in het onderwijs. Door persoonlijke loopbaanverhalen…

‘Ik voel me onveilig’

Bijna dertig jaar geleden schreef Alex van Emst voor het eerst – althans, dat dacht ik – over de professionele cultuur in onderwijsorganisaties*. Anders dan mijn breedvoerige uiteenzetting over dit thema, is zijn verhandeling over cultuur en het omslaan ervan, kernachtig. Zijn boekje, nog geen veertig pagina’s dik, voorziet de lezer van duiding en bruikbare…

Kleuters zijn helden

Twee meiden komen mijn kamer binnengelopen. Ze overhandigen me een dichtgeplakte envelop en gaan weer terug naar de klas. Ik maak de envelop open.   Beste Cordula, Wij zouden graag iets aan u willen vragen. Namelijk: zou de school misschien een keertje voor het luchtalarm mogen oefenen? Omdat we dachten: we oefenen altijd voor het brandalarm,…

Vieze praatjes

‘We doen het voor de kinderen, niet voor het geld’, dat is zo’n beetje de lijfspreuk van elke schoolleider in Nederland. Geld, financiën, begroten… Het zijn bijna vieze woorden in het onderwijs. En toch kun je niet zonder. De meeste schooldirecteuren runnen uiteindelijk een miljoenenbedrijf en dan is goede kennis van budgetteren een vereiste om…

Begrijpen & begrenzen

De verhalen die volgen zijn waargebeurd. De namen zijn gefingeerd.  Mijn eerste jaar voor de klas gaf ik les in een combinatiegroep drie/vier. Op het eerste tienminutengesprek over Matthijs kwam zijn vader. Onzeker als ik was (die eerste keer tienminutengesprekken voeren waren best spannend) zei ik tegen hem: “Het gaat nog niet zo lekker met…

Bas Vernooij

Graag zou ik willen terug stompen

Deze week werd AVS-lid Bas Vernooij diep geraakt door de woorden van Milio van de Kamp tijdens het AVS-congres. Hij deelde zijn inspirerende verhaal over opgroeien in armoede in Amsterdam. ‘Zijn verhaal schudde mijn perspectief lekker door elkaar. Ik zou wel willen terug stompen…’. Afgelopen week was een behoorlijk drukke week. Formatie, bekostiging, kinderen die…

Wie is de mol?

“Je hebt drie potjes”, somde de vorige directeur van De Bijenkorf op tijdens ons overdrachtsgesprek. “Je exploitatiebegroting, een stukje NPO dat je nog op moet maken en de WDVM. Daarvan kun je de gymleerkracht en de muziekjuf in elk geval betalen.” WDVM, WDVM? Naarstig probeerde ik in mijn brein te achterhalen wat dat ook alweer…

95 gênante vragen*

Als model voor teamontwikkeling Onlangs moest ik een inhoudelijke verhandeling schrijven over teamontwikkeling als essentie voor kwaliteit van onderwijs en welzijn van leerlingen. Zoiets kun je wel aan mij overlaten. Meestal haal ik dan eerst een bakje koffie om op gang te komen. Lopende naar het koffieapparaat denk ik alvast na wat er nodig is…