Ferdinand

Onze scholen zijn dansvloeren
Verantwoordelijkheid nemen leidt tot swingen

Afgelopen vrijdag (17 maart) opende Richard de Hoop als keynote het congres van AVS – ‘Samen maken we school’. Dat ziet hij voor zich als een orkest, waarin wij als medewerkers – nee, als mens – de instrumenten* zijn. En waarbij de eigenheid van elk instrument er mag zijn. En diens impact. Dat laatste vond…

Eerst verstoppertje spelen

Op IKC De IJsselhof in Zwolle is men bezig werk te maken van ouderbetrokkenheid. Schoolleider Margreet Arendsen vroeg mij een kinderarena – een bijeenkomst waarin kinderen het voor het zeggen hebben – te begeleiden. Met als onderwerp: ‘ouderbetrokkenheid’. Is dat niet te hoog gegrepen, zo’n onderwerp voor basisschoolkinderen? We waren verrast door het resultaat. Een…

Passie & plezier

Vakken zoals lezen, schrijven en rekenen zijn onlosmakelijk verbonden met de basisschool. Toch heeft diezelfde basisschool een bredere functie. Het gaat erom dat je je leerlingen voorbereidt op een toekomst die uit meer bestaat dan alleen uit kennis en vaardigheden. Ons onderwijs leert kinderen om te léven. Leren over gezond gedrag is daarbij belangrijk én…

Ferdinand

‘Anders organiseren’ is zo mijn sportschool
Heb ik althans lang gedacht

Je zou het zo niet zeggen, maar ik ga wekelijks naar de sportschool. Behalve als het regent of koud is, het werk mijn alle aandacht vraagt of wanneer er enorme drukte is op de weg. Dan wil ik nog weleens overslaan. Ik doe het niet graag, maar ik moet me hier toch wel een beetje…

Mijn nieuwe tuinhuis

Mijn vrouw en ik besloten in de kerstvakantie een tuinhuisje te kopen. Ik weet het, niet een periode om je helemaal op je tuin te storten, maar onze garage werd te vol en in het nieuwe tuinhuisje zouden onze tuinmeubels kunnen staan. Na wat googelen bleek zo’n twintig kilometer verderop een gerenommeerde tuinzaak te zitten…

Waar blijft de schoolleider?

Om maar meteen los te barsten: waar ik óntzettend van baal, is dat de rol van de schooldirecteur in vraagstukken als kansengelijkheid, passend onderwijs, lerarentekorten, corona-achterstanden of basisvaardigheden nog steeds zo onderbelicht blijft. Je hoort veel over leraren en hoe zij het verschil maken in de klas. Maar waar blijft de schoolleider? Terwijl een directeur…

Ferdinand

Niet meer van hetzelfde

Even vooraf gesteld: met deze kwaliteitscolumn pretendeer ik niet de oplossing te hebben. Maar misschien zet het aan tot denken. Of versterkt het al een denkrichting en beschrijf ik enkel de mosterd na een maaltijd. Wel verhalend, dat dan weer wel. Afijn, terug naar het punt dat ik wil maken. In de komende jaren zal…

Betekenisvolle ontmoetingen

Als het even kan, vind je mij op woensdagen niet op kantoor of thuis achter mijn laptop, maar ben ik onderweg naar een schooldirecteur ergens in het land om een bezoek te brengen aan zijn of haar school. Hoe gaat het met je? Wat speelt er op jouw school? Welke onderwerpen moeten we als AVS…

Ferdinand

Diepe, diepe bewondering voor de kleuterjuf

Vanmorgen viel Givano met zijn oor op de rand van de groepstafel. Givano is vier en zijn pijngrens is navenant. Zijn oorbelletje had een kleine wond achter zijn oor gemaakt, waardoor er sprake was van bloed. Givano zelf dacht dat zijn oor eraf was. Bloed en kleuters zijn niet de beste vrienden van elkaar. Ik…

De directeur doet er toe

Of het nu terecht is of niet: de samenleving en de politiek zien de school anno 2022 als dé plaats waar allerlei maatschappelijke vraagstukken samenkomen én kunnen worden opgelost. De gemeente, jeugdzorg, kinderopvang en nog zo veel meer instanties doen een beroep op die school om samen vraagstukken rondom jeugd aan te pakken. En wie…

“Ik wil geen zeurouder zijn”

“Leraren basisschool voelen zich veilig, toch ervaart ruim helft ongewenst gedrag” kopt het NOS op 7 oktober jongstleden. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau DUO Onderwijsonderzoek en Advies. Maar waar komt dat ongewenste gedrag dan vandaan? Alle partijen schuldig “Het gaat om verbaal of fysiek geweld van leerlingen, ouders of collega’s. Een derde van de…

De onveiligheid voor schoolleiders

Veiligheid, je veilig voelen, is een belangrijk thema op scholen. In de eerste plaats voor kinderen, maar ook voor medewerkers. We hebben er zelfs een orgaan voor: het ‘Adviespunt School & Veiligheid.’ Dit Adviespunt staat “onderwijsprofessionals met vragen over sociale veiligheid met raad en daad terzijde”1. Terecht, want onveiligheid kan onmenselijke vormen aannemen en traumatiserend…