Het gaat niet om jou

Deze column is gericht aan mijn mede-man ‘Ja hoor,’ roep ik vanuit de keuken naar het terras – daar waar Arie zit – ‘We hebben er weer een!’ Ik wacht haar reactie niet af, neem een slok koffie en lees al scrollend het bericht verder op mijn tablet. Er is opnieuw een hoogleraar op non-actief…

Jij maakt het verschil

De meeste schooldirecteuren die ik ontmoet, zetten het liefst de deuren van hun school open voor alle kinderen uit de wijk. Het maakt niet uit waar ze vandaan komen, wat ze kunnen of juist niet. Mensen uit het onderwijs willen alle kinderen helpen om zich te ontwikkelen. Socioloog Iliass El Hadioui deed de afgelopen jaren…

Professioneel roddelen over ouders

Een vervelende opmerking die een ouder tijdens een gesprek maakt, de ouder die ’s ochtends als de leerkracht net met de kinderen wil starten nog wat zaakjes wil regelen terwijl de leerkracht al een paar keer heeft aangegeven dat dit niet handig is, een ouder die ’s avonds een boze mail stuurt (oh nee, dat…

Haal het overhoop!

Als we het werkelijk anders willen Gisteren kocht ik in een opwelling de NRC bij een benzinepomp aan de A12. Op zich geen schokkend nieuws, ware het niet dat ik nooit een krant koop. Behalve als Nederland wereldkampioen voetbal geworden is, Irene Schouten de Elfstedentocht gewonnen heeft of De Graafschap gepromoveerd is naar de Eredivisie….

De directeur is niet ‘almachtig’

De toekomst begint nú. En zo is het in het onderwijs echt. Schooldirecteuren zijn al vroeg bezig, vaak al meteen na de kerstvakantie, met het voorbereiden van wat erin het nieuwe schooljaar moet gebeuren. Het is een beste puzzel – zo’n jaarplan. Want elk idee, elke verandering moet niet alleen passen in de visie van…

Boze mails van ouders: we kunnen het tij keren

Het zijn vaak niet de leukste momenten dat je een mail krijgt van een ouder, meestal ’s avonds. Je hebt er een lange dag op zitten, en dan komt er nog een mail binnen. En natuurlijk weten we dat het slechts om een paar ouders gaat die vervelend kunnen reageren, maar de impact kan groot…

Ferdinand

Onze scholen zijn dansvloeren
Verantwoordelijkheid nemen leidt tot swingen

Afgelopen vrijdag (17 maart) opende Richard de Hoop als keynote het congres van AVS – ‘Samen maken we school’. Dat ziet hij voor zich als een orkest, waarin wij als medewerkers – nee, als mens – de instrumenten* zijn. En waarbij de eigenheid van elk instrument er mag zijn. En diens impact. Dat laatste vond…

Eerst verstoppertje spelen

Op IKC De IJsselhof in Zwolle is men bezig werk te maken van ouderbetrokkenheid. Schoolleider Margreet Arendsen vroeg mij een kinderarena – een bijeenkomst waarin kinderen het voor het zeggen hebben – te begeleiden. Met als onderwerp: ‘ouderbetrokkenheid’. Is dat niet te hoog gegrepen, zo’n onderwerp voor basisschoolkinderen? We waren verrast door het resultaat. Een…

Passie & plezier

Vakken zoals lezen, schrijven en rekenen zijn onlosmakelijk verbonden met de basisschool. Toch heeft diezelfde basisschool een bredere functie. Het gaat erom dat je je leerlingen voorbereidt op een toekomst die uit meer bestaat dan alleen uit kennis en vaardigheden. Ons onderwijs leert kinderen om te léven. Leren over gezond gedrag is daarbij belangrijk én…

Ferdinand

‘Anders organiseren’ is zo mijn sportschool
Heb ik althans lang gedacht

Je zou het zo niet zeggen, maar ik ga wekelijks naar de sportschool. Behalve als het regent of koud is, het werk mijn alle aandacht vraagt of wanneer er enorme drukte is op de weg. Dan wil ik nog weleens overslaan. Ik doe het niet graag, maar ik moet me hier toch wel een beetje…

Mijn nieuwe tuinhuis

Mijn vrouw en ik besloten in de kerstvakantie een tuinhuisje te kopen. Ik weet het, niet een periode om je helemaal op je tuin te storten, maar onze garage werd te vol en in het nieuwe tuinhuisje zouden onze tuinmeubels kunnen staan. Na wat googelen bleek zo’n twintig kilometer verderop een gerenommeerde tuinzaak te zitten…

Waar blijft de schoolleider?

Om maar meteen los te barsten: waar ik óntzettend van baal, is dat de rol van de schooldirecteur in vraagstukken als kansengelijkheid, passend onderwijs, lerarentekorten, corona-achterstanden of basisvaardigheden nog steeds zo onderbelicht blijft. Je hoort veel over leraren en hoe zij het verschil maken in de klas. Maar waar blijft de schoolleider? Terwijl een directeur…