Stel het kind niet centraal

Het klinkt zo vertrouwd en menig onderwijsorganisatie hanteert het credo in koersplannen, schoolplannen en op de website:             ‘Wij zetten het kind centraal’. Het is inmiddels zo vanzelfsprekend geworden dat er hele scholen omheen gebouwd zijn. Wat als dat een denkfout is? Vorige week, in de tuin en in een klein zonnetje, overviel mij die…

Verwachtingen

Basisvaardigheden, schoolzwemmen, duurzaamheid, kansengelijkheid, mobieltjes, schoolmaaltijden, gezondheid of inclusie. Of het nu terecht is of niet, de verwachtingen die de samenleving stelt aan het onderwijs zijn torenhoog. Exorbitant hoog, vinden sommige schoolleiders. Zo hoog, dat menigeen het gevoel krijgt dat de balans doorslaat. Het onderwijs is immers niet het antwoord op alles. Veel schooldirecteuren hebben…

Balans

“Jij bent nogal voor ouders, hè?” zei een leerkracht onlangs op een studiebijeenkomst. Nee, ik ben niet voor of tegen ouders en ook niet voor of tegen leerkrachten. Waar het mij om gaat, is het beste voor leerlingen. En voor zowel de school als de ouders kan het soms heel ingewikkeld zijn om goed samen…

Angst voor ouders

Veeleisend. Drammerig. Overbezorgd. Te veel of juist te weinig aanwezig of betrokken. Ik was nog zo gewaarschuwd. Niet één, niet twee, niet drie keer… Ontiegelijk vaak. En nee. We hebben het hier niet over een lastige kleuter uit groep 2 of een aanstormend pubertalent uit de bovenbouw. En nee, het gaat hier al hélémaal niet…

Het onderwijs is niet gebaat bij enig chagrijn

De laatste Staat van het Onderwijs (2024) heeft veel losgemaakt in diverse media. Klinkende cijfers, maar het blijft ploeteren. Als we tenminste de koppen in de kranten moeten geloven. Vandaag schreef iemand dat het nog nooit echt goed geweest is in het onderwijs. Elk jaar bleek weer hoe ellendig het gesteld is in ons werk;…

Het ligt nooit aan de ouders

“Hoe het er in de klas aan toegaat, het ligt nooit aan de kinderen,” hoorde ik onlangs René Peeters zeggen op een symposium. Het was precies dezelfde boodschap die ik hoorde van mijn nieuwe directeur toen ik in het speciaal basisonderwijs ging werken: “Hier kun je niet meer zeggen dat het aan het kind ligt,…

‘Ik voel me onveilig’

Bijna dertig jaar geleden schreef Alex van Emst voor het eerst – althans, dat dacht ik – over de professionele cultuur in onderwijsorganisaties*. Anders dan mijn breedvoerige uiteenzetting over dit thema, is zijn verhandeling over cultuur en het omslaan ervan, kernachtig. Zijn boekje, nog geen veertig pagina’s dik, voorziet de lezer van duiding en bruikbare…

Kleuters zijn helden

Twee meiden komen mijn kamer binnengelopen. Ze overhandigen me een dichtgeplakte envelop en gaan weer terug naar de klas. Ik maak de envelop open.   Beste Cordula, Wij zouden graag iets aan u willen vragen. Namelijk: zou de school misschien een keertje voor het luchtalarm mogen oefenen? Omdat we dachten: we oefenen altijd voor het brandalarm,…

Vieze praatjes

‘We doen het voor de kinderen, niet voor het geld’, dat is zo’n beetje de lijfspreuk van elke schoolleider in Nederland. Geld, financiën, begroten… Het zijn bijna vieze woorden in het onderwijs. En toch kun je niet zonder. De meeste schooldirecteuren runnen uiteindelijk een miljoenenbedrijf en dan is goede kennis van budgetteren een vereiste om…

Begrijpen & begrenzen

De verhalen die volgen zijn waargebeurd. De namen zijn gefingeerd.  Mijn eerste jaar voor de klas gaf ik les in een combinatiegroep drie/vier. Op het eerste tienminutengesprek over Matthijs kwam zijn vader. Onzeker als ik was (die eerste keer tienminutengesprekken voeren waren best spannend) zei ik tegen hem: “Het gaat nog niet zo lekker met…

Bas Vernooij

Graag zou ik willen terug stompen

Deze week werd AVS-lid Bas Vernooij diep geraakt door de woorden van Milio van de Kamp tijdens het AVS-congres. Hij deelde zijn inspirerende verhaal over opgroeien in armoede in Amsterdam. ‘Zijn verhaal schudde mijn perspectief lekker door elkaar. Ik zou wel willen terug stompen…’. Afgelopen week was een behoorlijk drukke week. Formatie, bekostiging, kinderen die…

Wie is de mol?

“Je hebt drie potjes”, somde de vorige directeur van De Bijenkorf op tijdens ons overdrachtsgesprek. “Je exploitatiebegroting, een stukje NPO dat je nog op moet maken en de WDVM. Daarvan kun je de gymleerkracht en de muziekjuf in elk geval betalen.” WDVM, WDVM? Naarstig probeerde ik in mijn brein te achterhalen wat dat ook alweer…