Een schoolleider puzzelt wat af in een schooljaar. Puzzelen hoe de formatie rondkomt, puzzelen hoe je aan vervangers komt en voldoende ondersteuners in de klas, puzzelen hoe digitale middelen en mogelijkheden voor onderwijs optimaal kunnen worden ingezet, puzzelen hoe iedereen nascholing kan volgen, puzzelen hoe de samenwerking in de wijk en met de buitenschoolse opvang optimaal gemaakt kan worden, puzzelen hoe talenten en gelijke kansen ruim baan krijgen voor leerlingen en personeel, puzzelen om dag in dag uit partijen en belangen bij elkaar te brengen in het belang van goed onderwijs. Sinds de coronacrisis zijn daar nog vele puzzelstukken bij gekomen om het onderwijs te kunnen blijven organiseren, thuis of op school. Sommigen ervaren dit als een uitdaging van 1.000 naar 10.000 stukjes, anderen zoeken naar de eindeloze mogelijkheden van een tangram om met steeds dezelfde stukje nieuwe figuren te leggen. Om veiligheid van personeel af te wegen tegenover het belang van fysiek onderwijs voor leerlingen, slagen schoolleiders erin om van een kruiswoordpuzzel tevens een sudoku te maken. Na de verkiezingen werd er meteen gesproken over een (formatie)puzzel die nog moeilijk te leggen zou zijn. Een coalitie vormen en partijen op één lijn krijgen, dat valt inderdaad niet mee wanneer je allemaal je eigen partijprogramma’s hebt. Het is een goed idee als de formateur eens langs gaat bij een schoolleider, die dit type puzzels immers maakt als dagelijks werk. Een effectieve ‘cross- mentoring-aanpak’, om schijnbaar onmogelijke puzzels in no time te leren leggen. En een mooie kans om in het voorbijgaan een goed begrip van het enorme belang van de schoolleider mee te nemen, zodat deze niet vergeten wordt bij de afspraken in het nieuwe regeerakkoord. De toekomst van goed onderwijs hangt samen met een goede toekomstagenda voor schoolleiders. Waarin minder tijd voor puzzelen thuishoort en veel meer ruimte voor leiderschap. Dat puzzelstukje moet toch in te passen zijn!?

Interessant?
Dit artikel stond in Kader, het vakblad voor schoolleiders, dat AVS-leden maandelijks ontvangen. De AVS komt op voor de belangen van schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs. Word ook lid of abonnee, ontvang voortaan iedere maand een kersvers exemplaar in de brievenbus en versterk de positie van schoolleiders.