Weet u het nog, eerste kwartaal 2020. Helemaal K3! Daarmee doel ik niet op de populaire vrouwengroep, maar op een tijd van Kinderen centraal, Kracht bij het opvangen van de crisis en Kaders voor een betere tijd. Een paar ankerbegrippen als coördinaten. Na de zomer belandden we in een periode van H3: Herstart, veel Haalbaarheidsvraagstukken en Hopen dat de coronacrisis beheersbaar zou blijven. Dit laatste kwam helaas niet uit.
Op dit moment hebben we met elkaar wel de focus scherp. We willen in het belang van de leerlingen waar mogelijk de scholen open houden. Waar nodig in combinatie met afstandsonderwijs. Onderwijs is essentieel voor hun toekomst en het vormt een belangrijk deel van hun sociale leven. Door het hele land zien we schoolteams er alles aan doen om het best mogelijke onderwijs gaande te houden. Hierbij wordt alles uit de kast gehaald. In een situatie waar regelmatig veel leerlingen afwezig zijn, waar keer op keer collega’s wegvallen door corona en waar vervangingen bijna niet meer rondkomen, werken schoolleiders en leraren behoorlijk boven hun macht. Misschien is het zelfs beter om te spreken van werken in onmacht, want het is frustrerend dat je het allerbeste onderwijs wilt realiseren en dit gewoon niet kan door overmacht. Té hoge werkdruk, burn-out en griep liggen op de loer; risicofactoren voor de continuïteit van het onderwijs. Schoolleiders doen er alles aan om hun leraren te behoeden voor te veel werkdruk en dat betekent vaak scherpe keuzes maken. Ze zijn verantwoordelijk voor de veiligheid in school en voor kwaliteit en continuïteit van onderwijs, óók in tijden van corona. Daarbij vergeten ze vaak dat ze ook goed voor zichzelf moeten zorgen. Want als ook de schoolleider uitvalt, wordt het wel heel ingewikkeld om een school draaiende te houden. Uiteindelijk zijn we nu terecht gekomen in een situatie van W4: een nieuwe Werkelijkheid, een situatie van Wikken, Wegen en ons afvragen wat Wijsheid is. Inmiddels heeft het kabinet een routekaart gepresenteerd voor de aanpak van de coronacrisis. Welke coördinaten krijgt de volgende fase?
Petra van Haren is voorzitter van de AVS (Twitter: @GPMvanHaren)
Interessant?
Dit artikel stond in KADER , het vakblad voor schoolleiders, dat AVS-leden exclusief ontvangen. Wil jij KADER ook op de deurmat hebben? Word lid of abonnee, ontvang voortaan een kersvers exemplaar in de brievenbus en versterk de positie van schoolleiders.