Prinsjesdag 2020: geen Ridderzaal, geen koets, geen rijtoer, geen balkonscene, geen vult-u-maar-in. Veel was anders dit jaar op de zonovergoten en tropisch warme derde dinsdag van september. Maar schijn bedriegt, want veel was ook hetzelfde als andere jaren. Zo waren er de mooie woorden van de koning en was er de miljoenennota. Die laatste was wat betreft de onderwijsparagraaf ook hetzelfde als voorgaande jaren. Opnieuw worden er geen structurele investeringen gedaan in het onderwijs. Het gemiddelde opleidingsniveau stijgt in Nederland, maar de onderwijsprestaties dalen al jaren. De naar beneden afgebogen grafieken met PISA-scores en OESO-gemiddelden staan in de miljoenennota afgebeeld en ondanks dat deze gegevens niet nieuw zijn, laten ze je mondhoeken weer direct dalen. En dan de twee andere grote thema’s: kansenongelijkheid en het personeelstekort. Het lerarentekort kan volgens dit kabinet toe met 34 miljoen euro. Dat klinkt heel wat, maar als collega’s gedesillusioneerd of doodmoe via de achterdeur vertrekken omdat er niet structureel wordt geïnvesteerd in het behoud van schoolleiders en leraren, is aan het einde van het verhaal de 34 miljoen weggegooid geld.

Op Prinsjesdag stuurde minister Slob ook een reactie naar de Tweede Kamer op het eerder verschenen McKinsey-rapport over de doelmatigheid en toe­reikendheid van de bekostiging van het funderend onderwijs. De conclusie laat zich raden: een fundamentele kwaliteitsverbetering met bijbehorende structurele investering is nodig om ons onderwijs er weer bovenop te helpen. Maar Slob schuift deze door naar een volgend kabinet.

Als het huidige kabinet – ondanks dat de problemen zo prominent in beeld zijn – weigert om structureel te investeren, dan is alle hoop nu gevestigd op de Tweede Kamer, op de schrijvers van de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen, op de formatieonderhandelingen volgend jaar, op een nieuw kabinet. Er is nog veel waarop hoop gevestigd kan worden. Dat neemt niet weg dat het onbegrijpelijk en een schande is dat het huidige kabinet niet meer investeert in het funderend onderwijs.

Ingrid Doornbos is vicevoorzitter van de AVS (Twitter: @IDDoornbos).