De eerste week waarin de basisscholen weer volledig open waren is achter de rug. Veel is nog hetzelfde op school, veel is ook anders. De situatie is nog niet terug bij normaal. En dit is ook niet ‘het nieuwe normaal’. Op z’n hoogst is dit het tijdelijke normaal. In dit tijdelijke normaal worden problemen uit de normale tijd ineens weer goed zichtbaar. Er is een enorm lerarentekort en een groot schoolleiderstekort.

In de afgelopen maanden verschenen twee rapporten die door al het corona­nieuws te weinig aandacht hebben gekregen. Beide rapporten beschrijven onder meer het grote probleem van het personeelstekort in het onderwijs en de gevolgen hiervan. Het gaat over het rapport ‘Een verstevigd fundament voor iedereen’ van adviesbureau McKinsey en de Staat van het Onderwijs 2020 van de onderwijsinspectie.

Personeelstekorten horen niet thuis in welk normaal dan ook. Niet in het oude normaal, niet in het tijdelijke normaal en ook niet in het nieuwe normaal. Personeels­tekorten zijn niet normaal. Het normale normaal kent geen personeels­tekort dat de onderwijskwaliteit aantast en negatieve gevolgen heeft voor kansengelijkheid. In de huidige situatie worden de tekorten nog meer uitvergroot door corona­gerelateerde afwezigheid van leraren en andere teamleden. De puzzel voor schoolleiders om iedere dag voor elke klas een leraar te hebben is nu nog complexer en nog vaker dan voorheen onmogelijk. Keiharde noodzaak dus om dit onderwerp hoog, zo niet bovenaan de politieke onderwijsagenda te houden. De AVS blijft dit doen en vraagt daarbij niet alleen om tijdelijke, maar vooral ook om structurele oplossingen voor het probleem van het leraren- en schoolleiderstekort.

5 juni 2020 – Kaderspel uit Kader Primair 10