Alien Cnossen

Waaraan herken je een goede tuinman? Inderdaad niet aan zijn indrukwekkende bladblazer en fancy grasmaaier, maar aan hoe zijn tuintje erbij ligt. We zien het verschil tussen een bloeiende tuin en een verwaarloosde tuin.  We hebben nog meer respect voor de tuinman of tuinvrouw als we zien hoe sommigen aan de slag moeten op een rotsige bodem, onder slechte klimatologische omstandigheden, met teveel zon of juist teveel schaduw.  Onder die omstandigheden een tuin tot bloei brengen is vakmanschap!

Zo is het ook met leiders en schoolleiders. Het gaat niet om gelikte presentaties, glossy folders of de belangrijke mensen met wie je op de foto staat. De leider herken je aan hoe zijn of haar tuintje erbij ligt. In het geval van de schoolleider hoe zijn school erbij ligt. Is er een goede en lerende attitude binnen het team, voelen ouders zich voldoende betrokken en gezien en bovenal zijn de kinderen er veilig en worden ze uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen.

Elke schoolleider heeft zijn eigen tuintje. De ene werkt op vruchtbare grond met de meest mooie weersomstandigheden. De ander heeft te kampen met lastiger omstandigheden: een krimpende school in de regio, een school in een achterstandswijk, gebrek aan gekwalificeerde personeel etc.

Tuinman zijn is een vak, maar schoolleider zijn is dat zeker niet minder. Een vak dat vraagt om voortdurend onderhoud. Als leider ben je nooit uitgeleerd. In het contact met anderen word je voortdurend uitgedaagd om het beste van jezelf in te zetten en ook om vaardigheden in te zetten die je van nature niet zo liggen.

Bij de AVS Academie willen wij bijdragen aan de ontwikkeling van jouw leiderschap. Onze leergangen hebben mooie, duidelijke en door SRPO gecertificeerde inhoudelijke thema’s. Maar bottom line word je altijd weer geconfronteerd met een of meer  universele leiderschapsthema zoals:

  • Persoonlijk leiderschap in transitie: Wat betekent de veranderende wereld voor de manier waarop ik leiding geef?
  • Meesterschap in leiderschap: Hoe ontwikkel ik een eerlijk beeld over mijzelf als leider en durf voor mijzelf en voor anderen eerlijk te zijn wat ik nog te leren heb?
  • Impact: Hoe zorg ik ervoor dat ik situaties binnen en buiten mijn school kan beïnvloeden en naar mijn hand kan zetten?
  • Realiseren van dromen: Op welke manier kan ik de idealen die wij in onze school hebben geformuleerd ook waar maken?
  • Volgen en leiden:  Als leider kun je nog krachtiger zijn als je weet wanneer je kunt volgen. Als je meekunt op de energie van een collega of van een team van professionals en op het goede moment de energie weer weet te richten op wat je wilde bereiken

Ik kan bij al onze leergangen de verbinding laten zien naar deze of andere  universele leiderschapsthema’s maar in dit geval licht ik Regisseur Onderwijs en Gebouw eruit.

Het bouwen en verbouwen van je school klinkt als “harde business” met aannemers, budgetten en harde stenen. Maar het gaat juist ook  over het realiseren van dromen: het gebouw helpt je je visie te realiseren. Het gaat om leiding geven in transitie want er is een veranderde setting en je moet nieuwe dingen doen. Het komt aan op impact hebben:  bij aannemers, wethouders en wellicht je bestuurder.  Je wordt geconfronteerd met wat je goed kunt maar ook wat je nog niet kunt en waar je anderen bij nodig hebt. Durf je te volgen en weet je op tijd het stuur weer te pakken? Juist als het spannend is -en dat is bouwen en verbouwen vaak- heb je de kans om je leiderschap te ontwikkelen.

Op weg naar meesterschap in leiderschap met het schoolgebouw als je tuin!