‘Ik was toe aan een vervolgstap’

Leergang Oriëntatie op bestuurlijk leiderschap De leergang Oriëntatie op bestuurlijk leiderschap van de AVS Academie is bij uitstek geschikt voor ervaren schoolleiders die op een kantelpunt in hun loopbaan staan. Wie een bestuurlijke functie overweegt, kan in deze leergang nagaan of die overstap inderdaad een passend vervolg is. “De leergang Oriëntatie op bestuurlijk leiderschap kun je zien als een zoektocht”, zegt programmaleider Marieke van Leeuwen. “Deelnemers onderzoeken hun...

‘Het zorgen voor en omkijken naar een ander zit bij ons allebei in het DNA’

Directeur van het Rode Kruis in gesprek met schoolleider over waarden, transparantie en betrokkenheid Marieke Grijpma (39) is sinds vier jaar directeur van Obs Meander in Heiloo, een school met 185 leerlingen. Zij is via het cross-mentoring-programma van de AVS en NL2025 gekoppeld aan Joke van Lonkhuijzen (61), directeur van het Nederlandse Rode Kruis. Wat trekt Marieke Grijpma aan in het cross-mentoringprogramma? Marieke Grijpma: “Met deze uitwisseling wil ik mijn blik verruimen....

Leidinggeven aan een lerende school

Investeer in het leren van de leraar (en leer daar zelf van)

Hoe geef je leiding aan een lerende school? Hoe werk je aan je eigen professionele groei en die van je teamleden? Deze vragen staan centraal in de leergang Leidinggeven aan een lerende school. “De leergang vond – vanwege corona – online plaats van januari tot april 2021, nog voordat de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs beschikbaar kwamen, vertelt docent Loes van Wessum, associate lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim. “Maar wat deelnemers geleerd...

‘Het gaat erom dat je vergezichten kunt vertalen naar de praktijk’

Schoolleider zonder pabo Jan-Willem van der Vijver heeft leidinggevende functies gehad bij de politie en Jeugdzorg, les gegeven binnen het mbo en hbo en is gemeenteraadslid geweest met onderwijs in zijn portefeuille. Nu is hij schoolleider op een basisschool in Katwijk aan Zee. “Alles komt in het schoolleiderschap samen.” “Een schooldirecteur die ik ken zei tegen mij dat het schoolleiderschap ook wel iets voor mij zou zijn. Daar had ik nooit aan gedacht, ik zag een schoolleider als...

Ondernemend leiderschap

De blik gaat naar buiten

Leergang Ondernemend leiderschap Kijken in de keuken van andere leidinggevenden inspireert. In de leergang Ondernemend leiderschap bezoeken deelnemers uiteenlopende bedrijven en organisaties en spreken ze met leidinggevenden aldaar over drijfveren, leiderschap, ondernemen en inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. “Dit is een leergang waarin we veel eigen initiatief en leiderschap van de deelnemers verwachten”, zegt Henk Derks, onderwijskundige en een van de programmaleiders van...

Competentiegericht coachen - Hans Roggen

‘Het vraagt moed om met je kop in de wind te staan’

Mentoring- en coachingstrajecten voor schoolleiders, ook online Schoolleiders hebben, zeker in deze tijden, vragen over het welzijn van hun collega’s en leerlingen. Maar ook dieper liggende vragen kunnen zich aandienen, bijvoorbeeld over het eigen functioneren. Dan kan een mentor of coach die een luisterend oor biedt, praktische tips geeft en met je werkt aan onderliggende patronen, een goed idee zijn. “In deze tijd komen andere vraagstukken naar voren dan anders”, zegt Linda...

Positief Onderwijs voor schoolleiders

Welbevinden: voorwaarde voor ontwikkeling

Leergang Positief onderwijs Positief Onderwijs is een manier van onderwijs organiseren waarbij het welbevinden van leerling en leraar centraal staan. “Leerlingen en leraren moeten beiden goed in hun vel zitten om zich te kunnen ontwikkelen. De schoolleider kan dit stimuleren door anders te gaan waarnemen, denken en doen.” Positief Onderwijs is de doorvertaling van de al enige decennia bestaande stroming ‘positieve psychologie’ naar het onderwijs. “De kern daarvan is dat...

Bestuurlijk leiderschap (Foto: Hans Roggen)

Aansprekend en aanspreekbaar zijn als bestuurder

Leergang Bestuurlijk leiderschap in het primair onderwijs Een goed bestuurlijk leider kent de perspectieven van schoolleiders en teamleden en verbindt deze met de vraagstukken van de omgeving. In de nieuwe leergang ‘Bestuurlijk leiderschap in het primair onderwijs’ van de AVS Academie leren deelnemers integraal verdieping te geven aan hun bestuurlijke rol. “Het gaat erom dat je blijvend anders en breder leert kijken.” “De leergang stelt bestuurders in staat hun eigen...

Meer professionalisering en ondersteuning voor schooldirecteur

CEO's en schooldirecteuren benoemen urgentie bij minister Slob, actieplan pakt sluipend schoolleiderstekort aan en cross-mentoring initiatief naar 1.000 koppels Het vak van schooldirecteur moet hogere prioriteit krijgen. Meer investeren in professionalisering en in ondersteuning en (financiële) waardering de hoogste urgentie. Ook moet een nationale campagne de cruciale rol van schoolleiders benadrukken. Dit zijn de hoofdpunten van een actieplan waarmee onderwijsveld, overheid en...

‘Vergeet niet uit te dragen hoe mooi je werk is’

Cross mentoring-programma inspireert schoolleiders en ceo’s Het cross mentoring-programma van de AVS en NL2025 laat schoolleiders en ceo’s met elkaar meedraaien. Kader Primair sprak opnieuw een van deze koppels. “Alle lagen in de organisatie willen zich erkend voelen. Zo had ik er nog nooit naar gekeken”, realiseerde schoolleider Anneke Zantboer zich tijdens haar contact met Agnes Koops, bestuurslid van PricewaterhouseCoopers. “Ik heb al zóveel aan dit contact gehad”, zegt...

Wat een schooldirecteur en museumdirecteur van elkaar kunnen leren

Het is een mooie nazomerdag, allesbehalve rustig in Amsterdam en hier en daar loopt er in de mensenmassa iemand met een mondkapje. In museum De Hermitage ontmoeten museumdirecteur Cathelijne Broers en schooldirecteur Isabelle Ferwerda van de Tweede Openluchtschool voor het Gezonde Kind elkaar in het kader van het cross mentoring programma van de AVS en NL2025. Ferwerda en Broers in museum De Hermitage Cathelijne Broers en Isabelle Ferwerda Cross Mentoring Vanaf de Keizersgracht loop...

‘Een schoolleider kan zóveel toevoegen aan de maatschappij’

Cross mentoring: Blik van buitenstaander werkt verhelderend voor leidinggevenden Het cross mentoring-programma van de AVS en NL2025 laat schoolleiders en ceo’s in koppels met elkaar meedraaien. Duidelijke opdrachten geven, in- en uitzoomen, regels aanvechten, feedback geven maar ook een keer hard kunnen zijn: over en weer wordt er veel geleerd. Kader Primair sprak deze zomer twee zulke koppels. We treffen Lieve Declercq, algemeen directeur bij installatie­bedrijf SPIE Nederland, en...