De kracht van collegiale mentoring

Een primeur! Dit schooljaar start het AVS Mentoringprogramma, waarbij we ervaren collega’s koppelen aan ‘nieuwbakken’ schoolleiders voor coaching en begeleiding. Op die manier hopen we meer mensen voor het vak te behouden. Marieke van Leeuwen, één van de kartrekkers van het AVS Mentoringprogramma, vertelt wat je ervan kunt verwachten. Waarom start AVS met mentoring? “AVS wil actief het groeiende schoolleiderstekort terugdringen door nieuwe mensen enthousiast te maken om als...

Voel je niet langer ‘geleefd’

Als schoolleider ben je uitstekend opgeleid voor je vak. Toch kan je werkplezier afnemen en de stress toenemen door de constante werkdruk. Hoe krijg je weer de regie? Carel de Vries geeft in de Masterclass werkdrukvermindering op 16 november tips hoe je die werkdruk aanpakt. ‘Waarom doe je het niet, een timemanagent training?’ Als Carel de Vries, auteur van het boekje‘Timemanagement in (bijna) 10 seconden’, weleens deze vraag aan een schoolleider stelt, krijgt hij als antwoord:...

“Kijk anders, kijk breder”

Sámen de schouders eronder. Daar wordt het onderwijs nog beter van. Een soepel samenspel tussen directeur, bestuurder en de raad van toezicht is dan ook een absolute must. Met inzicht in- en respect voor elkaars rol. Onze leergang Bestuurlijk Leiderschap draagt hieraan bij én biedt de ultieme kans om verdieping te brengen in je rol als (directeur-)bestuurder. Leergang Bestuurlijk Leiderschap in het primair en voortgezet onderwijs Net als AVS, hechten docenten Ien van Doormalen en Ab...

AVS is toch dé vakvereniging

Ze verliet de Koninklijke Landmacht om van betekenis te zijn in het onderwijs. Wie geeft haar ongelijk! Willemien Vermaning startte als leerkracht, maar is nu alweer heel wat jaren schooldirecteur. Een prachtig vak waarin ze zich wil blijven ontwikkelen. Reden om verdieping te zoeken bij onze academie in de opleiding Vakbekwaam Schoolleider van AVS. “Je bent altijd aan het leren. Ook als directeur. En dat je mag studeren is toch ook gewoon een cadeautje?” Willemien: “Zelf nog even...

Echte noabers

Echte noabers dankzij incompany

Voor haar opleiding tot Directeur Integraal Kind Centrum kon schoolleider Michelle Homburg van De Wegwijzer in Losser in de schoolbanken aanschuiven bij collega's van een stichting in de buurt. Inspirerend, verrijkend en heerlijk dichtbij, vat zij het incompany-traject samen dat AVS Academie voor haar en haar buren organiseerde. ...

Waarderend leidinggeven: schudden aan de boom met vruchten

Stop! Focus niet langer op wat fout, maar juist op wat goed gaat in de school en waar je méér van wilt. Gebruik dát als startpunt en energieboost voor jou en je team om de kwaliteit van jullie onderwijs te verbeteren. Dat is waar waarderend leidinggeven in een notendop over gaat. Schudden aan de boom met vruchten, in plaats van die met problemen. ...

Haal de Einstein in jezelf naar boven

Evidence informed werken in een notendop Einstein wordt als het boegbeeld van de moderne wetenschap gezien. Maar waarom zou je op jouw school wetenschappelijk aan de slag gaan? Wie eenmaal dit evidence informed werken onder de knie heeft, kan flinke stappen zetten op weg naar nóg beter onderwijs. Veel directeuren zijn zoekende naar hoe zij dit kunnen realiseren op hun school. Gelukkig hoef je geen Einstein te zijn om dat voor elkaar te krijgen. Ben je enthousiast om op jouw school meer...

“Ga voor vertrouwen”

“‘Waarom heb jij niet op deze functie gesolliciteerd?’ Dat was zo’n beetje de eerste vraag die mijn nieuwe directeur me in 2009 stelde. Ik had er nog nóóit over nagedacht.” Inmiddels is Bea Vos een doorgewinterde schoolleider die geniet van haar vak en zich inzet voor de Ledenraad. Stuurlui “Jaren geleden toen AVS leden opriep om gekleed in rood T-shirt het schoolalarm te luiden als protestactie, vond ik dat hélémaal niks. Dat heb ik laten weten. Prompt volgde een...

“Oplossingen liggen dichterbij dan je denkt”

Schooldirecteur Thomas Schulte is een man met een flinke dosis ambitie. Hij wil zo veel mogelijk kinderen uit de wijk een goede plek geven op zijn school, óók als ze taalachterstanden of gedragsproblemen hebben. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? De leergang Passend onderwijs, op weg naar inclusief geeft praktische antwoorden op prangende vragen. Al op de pabo ontdekte Thomas Schulte dat hij begaan is met leerlingen die extra aandacht nodig hebben en dat speelt nog sterker sinds hij...

“Als positiviteit ontbreekt, ga je totaal onderuit”

Leren van elkaar, steunen op elkaar en samen op volle kracht vooruit. Zo functioneert het ideale team. Maar wat als er tegenwerking is? Frustratie? Angst? “Ik zag docenten die heel hard werkten, maar vaak langs elkaar heen. Hoe kon ik daar weer een team van maken?” Door de leergang Teamflow leerde schoolleider Mariëlle Spelt hoe je concreet werkt aan alles wat ‘zacht’ is: sfeer, vertrouwen en plezier. “Bevlogen leerkrachten die allemaal vanaf hun eigen eiland probeerden goed...

“Laat alle woorden tellen”

Voordat het interview startte, mailde schooldirecteur Merel van Lier de belangrijkste zaken over de leergang Communicatie. “Ik ben punctueel en wil dat mijn boodschap goed overkomt.” Kijk, dát is communiceren! Geleerd bij AVS? “Haha, ja. Ik ben altijd sterk in communicatie geweest, zowel formeel als informeel.Dus communiceren met ouders, de gemeente, het team; het ging me vanuit gut feeling prima af. Belangrijk, want ik wil een verbindende schoolleider zijn. Toch merkte ik dat onze...

De kracht van samen

Samen met collega-directeuren of het hele schoolteam leren en ontwikkelen? Dat kán met een incompany-traject bij AVS Academie. Al onze leergangen vormen we met plezier én naar jouw wensen om tot een incompany-training. Wat zijn de voordelen? 1. Samen ontwikkelen Tijdens een incompany worden jij en je collega’s verrijkt met dezelfde input die je daardoor makkelijker samen naar de praktijk vertaalt. Het vergroot de betrokkenheid en het draagvlak voor nieuwe plannen. 2....