Basisbekwaam Schoolleider: “Wees je eigen leider”

“Ik wil leren van de mens.” Met die insteek begon Mert Özekici aan de opleiding Schoolleider Basisbekwaam van AVS Academie. “Om de bak aan ervaring van collega-directeuren en docenten als een spons op te nemen en uit te wringen op plekken waar dat nodig is.” Op basisschool De Nieuwe Maan in Delft bijvoorbeeld, waar Özekici directeur is. Wat zijn de mooiste lessen die hij daar in praktijk brengt? Streef niet naar kennis alleen “Met drie afgeronde HBO-studies op zak...

Schoolleider van de toekomst: lui, dom en dakloos

Ze is niet weg te slaan op De Leidse Houtschool. Ooit als leerling binnengekomen, zwaait Joyce Honsbeek (44) er nu zelf de scepter. Lange tijd koesterde ze geen ambitie om schooldirecteur te worden. Vanuit andere rollen kon zij prima invloed uitoefenen op het onderwijs en terugkijkend was dat ook wel zo veilig. Maar daar kwam verandering in. Honsbeek ging de uitdaging aan en schreef zich in voor de opleiding Schoolleider Basisbekwaam. Wat zijn de belangrijkste lessen die zij daar...

Beter voorbereid op een inspectiebezoek

De Inspectie van het Onderwijs staat op de stoep. Verdrink jij bij voorbaat in de papieren rompslomp of kan het ook anders? Melanie van Tuijl, inspecteur primair onderwijs, legt uit wat nu echt belangrijk is in de aanloop naar een inspectiebezoek. Heb je tussen alle wetten en regels door nog wel ruimte voor je eigen aanpak? Is een onderwijsinspecteur een verkapte politieagent? [Lachend] “Ik ben zeker niet de inspecteur die met een checklist in de hand en een wijzend vingertje de...

Vergroot het welzijn binnen je team: 5 tips

Vergroot het werkgeluk in je team: 5 tips

Is jouw school een trekpleister voor leerkrachten? Werkgeluk is de sleutel voor het vinden en aan je binden van onderwijsprofessionals. Met een nog altijd knagend lerarentekort is het welzijn van jouw werknemers dus belangrijker dan ooit. Hoe maak je als schoolleider het verschil en til je het welbevinden van je team naar een hoger plan? We hebben vijf tips voor je op een rij gezet. Tip 1: Geef teamleden meer verantwoordelijkheid Wist je dat op scholen waar leerkrachten in hun kracht...

Ondernemend leiderschap - blik naar buiten wereld naar binnen

Pleidooi voor de ondernemende schoolleider

De blik naar buiten en de wereld naar binnen Sjanny Kusters dacht dat zij haar ondernemerszin als interim-directeur moest beteugelen op de scholen waar zij komt. Bang om binnen te vliegen met een dozijn enthousiaste ideeën, maar daarmee geen duurzame schoolorganisatie achter te laten. Niets blijkt minder waar, ontdekte Kusters tijdens haar deelname aan de leergang Ondernemend Leiderschap van AVS Academie. “Voor het ontwikkelen van een solide onderwijsorganisatie is het juist...

Passend onderwijs

Maak van passend onderwijs een succes

5 vragen over… Met passend onderwijs haalt ieder kind het beste uit zichzelf. In theorie is het een prachtig idee, maar in de praktijk beland je als schoolleider al snel in een jungle van regeltjes en instanties. De AVS Academie ontwikkelt samen met docent Linda Morssinkhof een nieuwe leergang. Want passend onderwijs aanbieden? Dát moet toch echt een stuk makkelijker kunnen. 1. Wat is passend onderwijs? Alle kinderen hebben recht op een plek op een school die bij hen past en die...

Waarderend leidinggeven

Vijf vragen over waarderend leidinggeven

Schoolleiders die handelen en spreken vanuit waardering, weten als geen ander dat je zo positieve energie de school inbrengt en de kwaliteit van onderwijs versterkt. Maar hoe doe je dat? Martijn Schoonaard en Peter Kerkhof, docenten van de leergang Waarderend Leidinggeven bij AVS Academie, nemen je mee op weg. 1. Wat verstaan jullie onder waarderend leiderschap? Kerkhof: “Benader dat wat er in de school op je afkomt vanuit een positieve grondhouding. Benoem en waardeer eerst...

Verbinden en veranderen binnen het schoolteam

5 vragen over de kracht van zelfkennis

Hoe zet je je team in beweging? Wie wil veranderen, moet eerst verbinden, zegt Pia Umans, trainer bij de AVS Academie. De schoolleider die zichzelf in dit proces leert kennen als het belangrijkste instrument, ontdekt de kracht van zijn eigen rol. Dat klinkt prachtig, maar hoe breng je dit in de praktijk? Waarom is verbinden vóór veranderen noodzakelijk? “Het onderwijs is continu in ontwikkeling. Toch heerst er op scholen vaak weerstand tegen verandering. Die ontstaat als mensen...

5 vragen over Excellent schoolleiderschap

Of het nu gaat om onderwijsvormen of andere manieren van werken: op scholen bruist het vaak van nieuwe ideeën. Maar wat als na de eerste fase van inspiratie en enthousiasme de werkelijkheid weerbarstig blijkt? Wat vraagt dit van jouw schoolleiderschap? Patricia Aerts, hoofdtrainer aan de AVS Academie, geeft tips hoe je ontwikkeling succesvol aanpakt. Welke stap zet je als eerste? “Als de bowlingbal van de baan afglijdt, raak je nooit de kegels. Met andere woorden: zorg allereerst voor...

5 vragen over Collectief leren

In het onderwijs wordt veel opgestart, maar lang niet alles afgemaakt. Dat leidt tot onnodige werkdruk en minder werkplezier. Keer het tij door aandacht te besteden aan collectief leren. Hoe ga je daarmee aan de slag? Start met een goed gesprek, tipt Peter de Roode, docent bij de AVS Academie. Wat bedoel je precies met een goed gesprek? “Als een ouder de school binnenkomt, moet die het gevoel hebben: hier klopt het. Wat die ene leraar vertelt, zegt de ander ook. Een school bestaat bij...

Fouten maken moet

Leiderschapslessen in de klas Er zijn maar weinig scholen die kinderen zo op hun leiderschapskwaliteiten (zelfregie en eigenaarschap) aanspreken als scholen, die werken met de ‘zeven gewoonten-methode’ van de Amerikaanse managementgoeroe Stephen Covey. Was The leader in me vijftien jaar geleden nog een grote onbekende in onderwijsland, tegenwoordig ploffen de Covey-scholen als paddenstoelen uit de grond. Wat maakt deze methode zo aantrekkelijk? Toen het team van OBS Atlantis in...

“Ik voelde mij net een dependance van de GGD”

Lessen in corona-crisismanagent Nog nooit werd er zo veel gevraagd van schoolleiders als tijdens de coronapandemie. En masse voelen zij zich crisismanager. Hoe geef je goed leiding in deze chaotische tijden aan jouw school en hoe zorg je ervoor dat je zelf niet verzuipt? Journalist Irene Hemels vroeg twee schoolleiders naar hun ervaring en zocht wijze raad bij een crisisdeskundige. De grootste uitdaging voor Ellen Oostenrijk tijdens deze coronapandemie is dat Nederland zeventien miljoen...