Incompany: vliegwiel voor ontwikkeling

Op veel plekken in Nederland zijn scholen hard bezig om zichzelf ‘om te bouwen’ tot een Integraal Kind Centrum (IKC). Een geweldige transitie die echt om een andere manier van denken en organiseren vraagt. Uitdagend dat zéker en daarom besloot Ralf Dwars, bestuurder bij Brigantijn, om ‘zijn’ schoolleiders mee te nemen in het incompany-traject van onze academie, dat hen allemaal in één klap klaarstoomt tot directeur van een IKC.

“IKC’s hebben de toekomst. Daar zijn we van overtuigd bij Stichting Brigantijn, daar willen we naartoe. Veel van onze scholen participeren al in een kindcentrum, maar de ‘i’ van integraal blijft de grote uitdaging. Hoe ga je die twee systemen tot één omsmeden, met alle aparte wetten en regels die er zijn voor scholen en kinderopvang? Zo ver zijn we binnen de stichting nog niet overal, maar dat is wel de vraag die we vanuit de samenleving krijgen. Het idee om via een incompany-traject al onze schoolleiders in één keer op te leiden tot IKC-directeur, werd door de meesten omarmd.

Inhoudelijk hebben we natuurlijk veel opgestoken van deze leergang, maar teambuilding was zonder twijfel de grote bijvangst. Je focust met z’n allen op een gezamenlijk doel. Daarmee creëer je meer commitment dan wanneer directeuren de leergang individueel volgen en afgeleid worden door schoolspecifieke zaken.

Dat de kinderopvangorganisaties waarmee wij al intensief samenwerken ook aanhaakten, was een enorm voordeel. Haast een voorwaarde, zou ik zeggen. Je maakt grondig kennis met de wereld van de ander, (h)erkent elkaars uitdagingen en kweekt wederzijds begrip. Dat helpt enorm bij het uitzetten van een gezamenlijke koers. We raakten beter op elkaar ingespeeld, waardoor de samenwerking in de praktijk nu merkbaar soepeler verloopt.

Met het bundelen van onze krachten kunnen we van ongekende betekenis zijn voor de brede ontwikkeling van álle leerlingen, eh … [verbetert zichzelf] …kinderen. Kijk, daar moet ik dus op letten. Mijn collega’s van de opvang voelen zich minder aangesproken en gewaardeerd als ik het over ‘leerlingen’ heb. Zo zijn we dat gewend in het onderwijs. Maar in de opvang werken de collega’s met ‘kinderen’ en een kind is nu eenmaal niet altijd een leerling. Ja, ook taal doet ertoe als je met zijn allen een IKC wil worden.

IKC ontwikkeling in de versnelling

Een incompany-traject kent veel voordelen. Terugkijkend was het een vliegwiel voor de IKC-ontwikkeling binnen onze organisatie. We weten beter wat ons te doen staat, wat we wel en niet willen. De stap naar uitvoering is heel concreet geworden dankzij uitgewerkte projectplannen. Het was daarbij een cadeautje dat ook directeuren van een collega-bestuur uit de buurt meededen. De drempels om in vertrouwelijkheid te sparren over gedeelde uitdagingen in de regio zijn nu een stuk lager. Het is een voorrecht als je dichtbij huis de vrijheid ervaart om kwetsbaar te zijn met collega’s. Ik raad het iedereen aan.”

Lees hier hoe schooldirecteur Michelle Homburg-Nijhof dit incompany-traject IKC heeft ervaren.

Incompany

Veel van deze leergangen en trainingen kunnen ook incompany gegeven worden. Ook het aanpassen van een leergang of training naar jouw wensen is mogelijk. Wij verzorgen dan ook het certificeringstraject bij het Schoolleidersregister PO voor je.

Een overzicht van ons incompany aanbod: