Gespreid leiderschap “Loslaten en toch vasthouden”

Tica Koeks (47), directeur van IKC Rincon op Bonaire, wilde samen met haar collega-directeuren binnen de stichting meer werk maken van gespreid leiderschap. AVS stuurde zonder aarzelen haar expert en docent van de academie, Brigit van Rossum, de oceaan over om samen met hen aan de slag te gaan.

“Tijdens een sollicitatie werd mij eens gevraagd of ik een moederfiguur ben. Ik schoot in de lach. Ik ben namelijk eerder de oudste zus die vertelt wat er verwacht wordt en er vervolgens vanuit gaat dat een ieder zijn verantwoordelijkheid neemt. We zijn immers volwassenen en we moeten het samen doen. Loslaten doe ik makkelijk. Maar tegenover deze kwaliteit ligt dan ook mijn valkuil op de loer, zo ontdekte ik tijdens mijn deelname aan de leergang Gespreid Leiderschap.”

Vasthouden versus loslaten

“In het proces van gespreid leiderschap ben je niet langer de leider die precies zegt hoe het moet. Je vaart meer op de expertise van je teamleden. Dit loslaten gaat me goed af. Mijn uitdaging is juist om leerkrachten vervolgens niet te veel alleen te laten zwemmen. Ik leerde dat ik hen moet blijven vasthouden, maar dan anders. Waar ik eerder van mijn teamleden verwachtte dat ze zelf naar mij toe komen met problemen, weet ik nu dat ik af en toe best een beetje meer ‘moeder’ mag zijn. Mijn milde kant tonen door juist naar ze toe te bewegen en te vragen hoe het gaat. Het is belangrijk dat ik als eindverantwoordelijke goed scherp houd waar iedereen in mijn team staat. Door regelmatig evaluatiegesprekken te plannen waarin ik met een leerkracht terugblik op wat er gedaan is en bespreek wat beter kan. Een zetje geven wanneer nodig en loslaten wanneer nodig.”

“Wil je leerlingen zelfstandig maken, dan zullen je leerkrachten dat ook moeten zijn”

Tica Koeks

“Het lijkt misschien of je met gespreid leiderschap alles uit handen geeft, maar dat is dus niet zo. Je rol verschuift. Je ondersteunt, kijkt wat teamleden nodig hebben en stimuleert hun autonomie. Want wil je leerlingen zelfstandig maken, dan zullen je leerkrachten dat ook moeten zijn. Zelf heb ik nu vaker tijd voor andere dingen. Ik kan me meer met onderwijs en kwaliteit bezighouden. Me voorbereiden op een inspectiebezoek en tot mijn vreugde ook weer onder de kinderen zijn af en toe. Gespreid leiderschap toepassen is een kans om je focus te verleggen en er als schoolleider meer te zijn voor je leerkrachten.”

Leergang Gespreid leiderschap: waardevolle incompany

“Het was geweldig om dit incompany-traject op ons eigen mooie eiland te volbrengen. Een week van persoonlijke groei waarin ook de band tussen mij en collega’s sterker werd. Als directeuren binnen dezelfde stichting kenden we elkaar al goed, maar tijdens de leergang werd nog eens flink ingezoomd op ieders kwaliteiten en valkuilen. Je hier meer bewust van zijn, heeft ons als team van schoolleiders nog hechter gemaakt.”

Interessant?
Dit artikel stond in KADER , het vakblad voor schoolleiders, dat AVS-leden exclusief ontvangen. Wil jij KADER op de deurmat hebben? Word ook lid of abonnee. Ontvang voortaan een kersvers exemplaar in de brievenbus en versterk de positie van schoolleiders.