Door de bril van de bestuurder

Is het tijd voor de volgende stap in je carrière? Twijfel je alleen nog of je klaar bent om afscheid te nemen van je baan als schooldirecteur en je aan de slag wilt als onderwijsbestuurder? De leergang Bestuurlijk leiderschap kan je helpen die knoop door te hakken. Ontdek net als directeur-bestuurder Angela Maas waar je liefde voor het onderwijs werkelijk ligt.  

Heel wat doorgewinterde schooldirecteuren willen nog lang geen afscheid nemen van het onderwijs, maar vragen zich op een zeker moment af: zit er een goede bestuurder in mij? Met exact die vraag ‘worstelde’ Angela Maas, directeur van basisschool en kinderopvang De Hoge Waai in Raamsdonk. “Naast mijn taak als schoolleider heb ik al gemandateerde bestuurstaken. Juist vanwege die taken ben ik gaan nadenken: is een baan als bestuurder iets voor mij? Ik houd ervan mezelf te blijven uitdagen en ontwikkelen. Maar ik heb natuurlijk niet geleerd voor bestuurder, wel voor schooldirecteur. Dus wilde ik onderzoeken: wat is de juiste stap?”

Energie uit studieboeken

Angela nam een loopbaancoach in de arm. “Zij wees me op het aanbod van AVS Academie. Zodoende ben ik gaan grasduinen op de website en ontdekte ik de leergang Bestuurlijk leiderschap. Dit traject sprak me aan. Ik zat met een aantal vragen over werken als bestuurder en dan vooral over de taken en verantwoordelijkheden. Deze leergang beloofde daar antwoord op te geven en die antwoorden had ik nodig om de juiste stappen te kunnen nemen voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Natuurlijk heb ik niet álle antwoorden gekregen toen ik eenmaal aan de slag ging met Bestuurlijk leiderschap. Dat kan ook niet in de acht tot tien bijeenkomsten die ik heb gehad. Maar het was toch echt een feestje om even helemaal met mijn eigen ontwikkeling bezig te zijn. Weg van de hectiek van iedere dag.

Ik heb vooral door de bril van de bestuurder leren kijken naar onderwijsvraagstukken. De kennis en ervaring die docenten Ab en Ien meebrachten, was daarbij bijzonder inspirerend. Mijn persoonlijke gesprekken met deze twee zeer ervaren onderwijsmensen waren voor mij de spiegel die ik nodig had. Het heeft me aan het denken gezet: waar sta ik, welke kant wil ik op en hoe wil ik verder? Die zelfreflectie is voor mij ontzettend belangrijk geweest. Ik ben niet zo van het delen van mijn ervaringen met andere cursisten. Die manier van het ontwikkelen past me minder, zo heb ik ontdekt. Maar de studieboeken, de gesprekken over actualiteiten en diverse casussen, daar haalde ik juist wél energie uit.”

Belofte voor de toekomst

“Of ik Bestuurlijk leiderschap zou aanraden? Dat is niet aan mij. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen zijn eigen ontwikkeling doormaakt. Hoe je dat doet, maakt niet uit. Het belangrijkste is dát je je blijft ontwikkelen. Soms betekent dat ook dat je na zo’n leerproces, net als ik, tot de conclusie komt dat je voor nu op de juiste plek zit. Ik ben nog te sterk verbonden met de dynamiek van de dagelijkse schoolpraktijk om echt afscheid te nemen van het directeurschap. Het is gewoon te leuk! Maar, ik heb wel alle talenten in huis, aldus Ab en Ien, om een goede bestuurder te worden. Dat is niet alleen een mooie opsteker, maar houdt ook een prachtige belofte in zich voor de toekomst. Dus wie weet, zie je mij over een aantal jaar wel terug als bestuurder.”