De kracht van collegiale mentoring

Een primeur! Dit schooljaar start het AVS Mentoringprogramma, waarbij we ervaren collega’s koppelen aan ‘nieuwbakken’ schoolleiders voor coaching en begeleiding. Op die manier hopen we meer mensen voor het vak te behouden. Marieke van Leeuwen, één van de kartrekkers van het AVS Mentoringprogramma, vertelt wat je ervan kunt verwachten.

Waarom start AVS met mentoring?

“AVS wil actief het groeiende schoolleiderstekort terugdringen door nieuwe mensen enthousiast te maken om als directeur aan de slag te gaan en ervaren collega’s te behouden voor het vak. Een punt van zorg is dat startende schoolleiders onvoldoende begeleiding ervaren. Mentoring voor schooldirecteuren bestond nog niet in Nederland, maar op het AVS Congres van afgelopen maart was er wel ontzettend veel interesse voor. Daarom hebben we alles op alles gezet om ons mentoringprogramma van de grond te krijgen. En dat is gelukt!”

Wat leer ik als mentee?

“Jouw ontwikkelvraagstuk staat centraal en dat kan van alles zijn. Zelfmanagement en zelfzorg zijn vaak aandachtspunten, maar ook praktische zaken (hoe stel ik een goed strategisch plan op?) kunnen de revue passeren. Tijdens dit proces verdiep je je kennis en vaardigheden en maak je werk van je persoonlijke ontwikkeling samen met een ervaren vakgenoot die je begeleidt, aanmoedigt en uitdaagt.” 

Kan iedereen die een mentor zoekt zich aanmelden?

“Het AVS Mentoringprogramma richt zich in eerste instantie op beginnende schooldirecteuren met minder dan vijf jaar ervaring. Nóg niet iedereen kan dus deelnemen. Ik zeg expres: nóg niet. Als het traject voor starters succesvol is, willen we natuurlijk mentoring voor alle schoolleiders gaan realiseren.”

Marieke van Leeuwen

Binnen besturen worden starters toch vaak al gekoppeld aan collega-directeuren, die als buddy optreden. Wat is de meerwaarde van het AVS Mentoringprogramma?

“We koppelen bij voorkeur directeuren aan elkaar, die voor verschillende besturen werken. Dan voelen mensen zich over het algemeen vrijer om open in gesprek te gaan en hun onzekerheden of kwetsbaarheden te delen. Een voorwaarde om van mentoring een succes te maken. Maar het mentoringprogramma is ook incompany te volgen, eventueel in combinatie met een eigen ‘kweekvijvertraject’. Zo haal je de expertise in huis om aanstormend directietalent beter te begeleiden.

Ik wil mentor worden en dan?

“In principe kunnen alle schoolleiders mentor worden, mits ze niet langer dan twee jaar met pensioen zijn. Momenteel komen de eerste aanmeldingen binnen. Binnenkort gaan we dan ook met deze directeuren in gesprek en onderzoeken we of zij de juiste talenten in huis hebben om een goede mentor te kunnen worden. Daarvoor gebruiken we onder meer Talent Motivatie Analyse (TMA) en 360 graden feedback. Dat geeft een beeld van je sterke kanten en maakt duidelijk waarmee je nog aan de slag kan tijdens de training, die we speciaal voor mentoren ontwikkeld hebben. De eerste groep begint daarmee in januari en is een maand later klaar om als mentor te starten.”

Hoe koppel je mentoren en mentees aan elkaar?

“AVS gaat op zoek naar de perfecte match. Ons mentoringteam kijkt naar de ervaring en expertise van de mentor, de ingevulde TMA en 360 graden feedback, het ontwikkelingsvraagstuk van de mentee en maakt op basis daarvan een zo goed mogelijke match tussen een ervaren en startende directeur. Verder houden we rekening met jullie context en woonplaats. Het liefst hebben we dat die twee elkaar gedurende een jaar elke maand ‘in het echt’ ontmoeten voor een gesprek van ongeveer anderhalf uur. Dan is het wel zo handig als mentor en mentee een beetje bij elkaar in de buurt zitten.”

Van wie heeft AVS geleerd?

“Vorig jaar bracht een delegatie van AVS een bezoek aan het Centre for School Leaderschip (CSL)  in Ierland en werd het idee voor mentoring geboren. Het onderwijs had daar een aantal jaar geleden dezelfde problemen als wij: grote personeelstekorten en een dalende onderwijskwaliteit. Ierland heeft het tij weten te keren. Het centrum voor schoolleiders heeft daarin een leidende rol gespeeld met allerlei maatregelen en mooie initiatieven, waaronder een mentoringprogramma voor schoolleiders.”