regiobijeenkomst SLO

‘Samen het onderwijskundige gesprek aangaan’

Schoolleiders denken mee over bruikbaarheid concept-kerndoelen Nederlands en rekenen/wiskunde in schoolpraktijk AVS en SLO betrekken schoolleiders bij de actualisatie van de kerndoelen. In de zogenaamde ‘fase van beproeven’ krijgen schoolleiders met hun team de gelegenheid om het curriculum te toetsen op ‘bruikbaarheid in de onderwijspraktijk’. Van januari tot en met maart zijn er door het hele land regiobijeenkomsten. Zo was er ook een in Utrecht, waar schoolleiders en andere...

Bas Vernooij

“Deelnemen aan ledenraad AVS heeft me zoveel opgeleverd”

Onlangs nam Bas Vernooij, meerscholendirecteur van De Stromen en De Viergang in Alphen aan den Rijn, na vijf jaar afscheid van de ledenraad van AVS. In zijn afscheidsspeech gaf hij aan dat hij ‘nooit zo’n goede schoolleider had kunnen zijn als hij niet in de ledenraad had gezeten’. Reden genoeg om Bas te interviewen waarom hij het zo belangrijk vindt actief te zijn bij AVS, waar hij ook in de commissie Onderwijs zit. ...

Leren & verbinden tijdens incompany

Samen sterk na een fusie Om na een fusie van twee besturen met vijftien basisscholen weer als één team te kunnen functioneren, stapte schoolleider Tom van Esch met een groot aantal collega-directeuren het incompany-traject van onze academie in. Samen volgden ze de leergang Praktische filosofie. Het bleek een gouden greep te zijn. Ze zochten iets dat kon bijdragen aan hun ontwikkeling en waar ze, na de fusie van hun besturen, samen als ‘directeurenteam’ sterker van zouden worden....

Jouw verhaal centraal

Tussen het beleid van de overheid en de weerbarstigheid van de schoolpraktijk zit vaak een groot gapend gat. Daar heb jij als schoolleider élke dag last van. Om te weten waar de werkelijke pijn zit én om te horen waar jij blij van wordt als het op jouw vak aankomt, trekken verschillende AVS’ers het land in om met directeuren op hun eigen school het gesprek te voeren. Graag komen we ook een keer bij jou langs. ...

AVS bezoekt schoolleiders in de praktijk

AVS bezoekt schoolleiders in de praktijk. Hiermee geven AVS-medewerkers erkenning aan het vak schoolleider en spreken zij met schoolleiders over wat hen dagelijks bezighoudt. Medewerkers van AVS inspireren schoolleiders en schoolleiders inspireren de AVS-medewerker. Ook iemand van AVS ontvangen? Neem contact met ons op. ...

Gezonde dosis weerstand als noodzaak

Gelijke kansen, armoede, duurzaamheid en technologische vernieuwingen. Aan schoolleiders de uitdaging om richting te geven in een wereld waarin maatschappelijke dilemma’s het onderwijs raken en trends elkaar snel opvolgen. Dan kun je gewoon niet om de school als lerende organisatie heen, stelt Loes van Wessum, docent van onze academie. ...

Incompany: vliegwiel voor ontwikkeling

Op veel plekken in Nederland zijn scholen hard bezig om zichzelf ‘om te bouwen’ tot een Integraal Kind Centrum (IKC). Een geweldige transitie die echt om een andere manier van denken en organiseren vraagt. Uitdagend dat zéker en daarom besloot Ralf Dwars, bestuurder bij Brigantijn, om ‘zijn’ schoolleiders mee te nemen in het incompany-traject van onze academie, dat hen allemaal in één klap klaarstoomt tot directeur van een IKC. ...

Gespreid leiderschap “Loslaten en toch vasthouden”

Tica Koeks (47), directeur van IKC Rincon op Bonaire, wilde samen met haar collega-directeuren binnen de stichting meer werk maken van gespreid leiderschap. AVS stuurde zonder aarzelen haar expert en docent van de academie, Brigit van Rossum, de oceaan over om samen met hen aan de slag te gaan. ...

Het groene plein met Krajicek playground - Kindcentrum O3

Welkom voor een ontmoeting met wereldkinderen

De koffie en gebak staan klaar in de directiekamer van Kindcentrum O3, waar de geschiedenis van ruim 140 jaar onderwijs voelbaar is. Paul van den Heuvel en ik voelen ons welkom als we worden ontvangen door jubilerend schoolleider John Verhoeff deze woensdagmorgen in oktober in Den Haag. De plek waar John met passie voor kinderen al bijna 40 jaar werkt. Ingesloten tussen de spoorweg naar Den Haag Centraal en de viaducten ligt de ‘huiskamer van de wijk’ als kloppend hart in de Rivierenbuurt....

Door de bril van de bestuurder

Is het tijd voor de volgende stap in je carrière? Twijfel je alleen nog of je klaar bent om afscheid te nemen van je baan als schooldirecteur en je aan de slag wilt als onderwijsbestuurder? De leergang Bestuurlijk leiderschap kan je helpen die knoop door te hakken. Ontdek net als directeur-bestuurder Angela Maas waar je liefde voor het onderwijs werkelijk ligt.   Heel wat doorgewinterde schooldirecteuren willen nog lang geen afscheid nemen van het onderwijs, maar vragen zich op een...

De kracht van collegiale mentoring

Een primeur! Dit schooljaar start het AVS Mentoringprogramma, waarbij we ervaren collega’s koppelen aan ‘nieuwbakken’ schoolleiders voor coaching en begeleiding. Op die manier hopen we meer mensen voor het vak te behouden. Marieke van Leeuwen, één van de kartrekkers van het AVS Mentoringprogramma, vertelt wat je ervan kunt verwachten. Waarom start AVS met mentoring? “AVS wil actief het groeiende schoolleiderstekort terugdringen door nieuwe mensen enthousiast te maken om als...

Voel je niet langer ‘geleefd’

Als schoolleider ben je uitstekend opgeleid voor je vak. Toch kan je werkplezier afnemen en de stress toenemen door de constante werkdruk. Hoe krijg je weer de regie? Carel de Vries geeft in de Masterclass werkdrukvermindering op 16 november tips hoe je die werkdruk aanpakt. ‘Waarom doe je het niet, een timemanagent training?’ Als Carel de Vries, auteur van het boekje‘Timemanagement in (bijna) 10 seconden’, weleens deze vraag aan een schoolleider stelt, krijgt hij als antwoord:...