Hebbes! 6x het lerarentekort te lijf

Wat kryptonite voor Superman is, is het lerarentekort voor de schoolleider. Bestrijden gaat maar moeizaam. Alle aanpakken hebben tot nu toe hetzelfde doel: meer mensen aantrekken, vasthouden of meer uren per week laten werken. Ondertussen groeit het tekort door. Zijn we wel goed bezig? Op deze vraag hoopt Tom Stolp, senior onderzoeker bij het Education Lab van Maastricht University, antwoord te geven. Het lerarentekort is een groot en acuut probleem dat al jaren speelt. Er wordt vaak...

‘We willen beginnende schoolleiders sterker neerzetten in het vak’

Gerard Miltenburg, clusterdirecteur bij Kalisto Boeiend Basisonderwijs in Woerden, vertelt over het thema ‘startersbegeleiding po’.  “Ik werk al ruim veertig jaar in het onderwijs, waarvan een flinke tijd als leidinggevende. Als clusterdirecteur geef ik nu leiding aan zeven schooldirecteuren en ben ik de verbinder tussen de directeur en het bestuur.  Ik bezoek elke school een keer in de twee weken, maar we hebben iedere week contact. We spreken dan over  bestuursbrede...

De bestuurder vroeg mij of ik de portefeuille ICT kon overnemen

Nynke de Jonge, afdelingsleider vmbo bovenbouw op het Linde College in Wolvega, vertelt over het samenspel tussen schoolleiding en bestuur. ...

‘Almere heeft het grootste leraren- en schoolleiders tekort van Nederland’

Hoe gaat Michelle Brown, PO schoolleider in Almere, om met het schoolleiderstekort? “Almere heeft het grootste leraren- en schoolleiderstekort van Nederland. Dat maakt het werk hier uitdagend. Het is vrij uitzonderlijk dat we binnen ons bestuur Prisma Almere geen last hebben van het schoolleiderstekort. Dat komt denk ik omdat mensen hier echt worden gezien. Onze bestuurder komt veel op de scholen en iedereen is onderdeel van het geheel. Binnen Prisma kijken we naar wat je talenten...

Paradoxen in leiderschap

Onze wereld verandert razendsnel. De uitdagingen waar we voor staan en de trends die elkaar in een noodtempo opvolgen, zijn voelbaar tot in het klaslokaal. Dit vraagt om nieuw leiderschap. Hoe kunnen schooldirecteuren deze uitdagingen het hoofd bieden en hun leiderschap versterken? Schoolbaas, de nieuwe podcast van AVS, biedt daarvoor kennis en inspiratie. ...

‘Schoolleider: Het mooiste vak van de wereld’

Workshop Staat van de Schoolleider drukbezocht Op 17 april was het congres de Staat van het Onderwijs. Schoolleiders Hanneke Vermunt en Jan Osinga reikten de 'Staat van de Schoolleider' uit aan demissionair minister Mariëlle Paul en aan waarnemend inspecteur-generaal Ria Westendorp. Maar liefst 100 schoolleiders uit het po en vo kwamen op de door AVS en Schoolleiders VO (onder de vlag van de VO-Raad) georganiseerde workshop de Staat van de Schoolleider af. Dezelfde vier thema’s stonden...

Pittige school, beter betaald

Ja, er wordt nog best wel eens gemopperd op bestuurders. Maar het kan ook anders. Bestuurder Annet Dries wil directeuren die een pittig school runnen daar ook voor belonen. "Een passend salaris is cruciaal voor het aantrekken en behouden van gekwalificeerde schoolleiders.” ...

regiobijeenkomst SLO

‘Samen het onderwijskundige gesprek aangaan’

Schoolleiders denken mee over bruikbaarheid concept-kerndoelen Nederlands en rekenen/wiskunde in schoolpraktijk AVS en SLO betrekken schoolleiders bij de actualisatie van de kerndoelen. In de zogenaamde ‘fase van beproeven’ krijgen schoolleiders met hun team de gelegenheid om het curriculum te toetsen op ‘bruikbaarheid in de onderwijspraktijk’. Van januari tot en met maart zijn er door het hele land regiobijeenkomsten. Zo was er ook een in Utrecht, waar schoolleiders en andere...

Bas Vernooij

“Deelnemen aan ledenraad AVS heeft me zoveel opgeleverd”

Onlangs nam Bas Vernooij, meerscholendirecteur van De Stromen en De Viergang in Alphen aan den Rijn, na vijf jaar afscheid van de ledenraad van AVS. In zijn afscheidsspeech gaf hij aan dat hij ‘nooit zo’n goede schoolleider had kunnen zijn als hij niet in de ledenraad had gezeten’. Reden genoeg om Bas te interviewen waarom hij het zo belangrijk vindt actief te zijn bij AVS, waar hij ook in de commissie Onderwijs zit. ...

Leren & verbinden tijdens incompany

Samen sterk na een fusie Om na een fusie van twee besturen met vijftien basisscholen weer als één team te kunnen functioneren, stapte schoolleider Tom van Esch met een groot aantal collega-directeuren het incompany-traject van onze academie in. Samen volgden ze de leergang Praktische filosofie. Het bleek een gouden greep te zijn. Ze zochten iets dat kon bijdragen aan hun ontwikkeling en waar ze, na de fusie van hun besturen, samen als ‘directeurenteam’ sterker van zouden worden....

Jouw verhaal centraal

Tussen het beleid van de overheid en de weerbarstigheid van de schoolpraktijk zit vaak een groot gapend gat. Daar heb jij als schoolleider élke dag last van. Om te weten waar de werkelijke pijn zit én om te horen waar jij blij van wordt als het op jouw vak aankomt, trekken verschillende AVS’ers het land in om met directeuren op hun eigen school het gesprek te voeren. Graag komen we ook een keer bij jou langs. ...

AVS bezoekt schoolleiders in de praktijk

AVS bezoekt schoolleiders in de praktijk. Hiermee geven AVS-medewerkers erkenning aan het vak schoolleider en spreken zij met schoolleiders over wat hen dagelijks bezighoudt. Medewerkers van AVS inspireren schoolleiders en schoolleiders inspireren de AVS-medewerker. Ook iemand van AVS ontvangen? Neem contact met ons op. ...