Training Ethisch leiderschap

Het doel van de workshop is om leidinggevenden in het primair onderwijs een introductie te geven met betrekking tot ethisch leiderschap. Het gaat om het aanreiken van kennis en aanleren van vaardigheden om ethische dilemma’s uit de praktijk bespreekbaar te maken en tot oplossingen te komen. De workshop bestaat uit twee onderdelen: een venster en een atelier.

Het venster is gericht op kennis over ethisch leiderschap. In het venster gaan we in op het belang van ethiek voor het beroep van schoolleiders en de beroepstandaard.

Het atelier is als het ware een oefenplaats voor het onderzoeken van ethische dilemma’s en de betekenis daarvan voor je persoonlijk leiderschap. Daarbij staan vragen centraal als: Hoe reageer ik op ethische dilemma’s? Welke afwegingen maak ik daarbij?  Hoe verbind ik mijn afwegingen en oplossingen met mijn persoonlijke zingeving? Wat betekent dat voor mijn rol als schoolleider?

Aankomende opleidingsdata

    Meer informatie

    Data en locatie

    Deze masterclass duurt 1 dag

    Datum: 12 juni 2024
    Locatie: AVS in Utrecht

    Prijs

    Ledenprijs: € 549
    Prijs: € 549

    AVS Netwerk behoudt het recht om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren.

    Programma

    De training is één dag. Kern:

    Venster
    Ethische leiderschap en de beroepsstandaard.
    Verkenning in de ethiek aan de hand van enkele casussen.

    Atelier
    Oefenen met de dilemma-methode. Deelnemers zitten wisselend aan tafel (gezamenlijk ethische dilemma’s te bespreken aan de hand van casuïstiek) en in een buitenkring (observeren van het proces).

    Opbrengsten

    Het gaat om de volgende leerdoelen of opbrengsten:

    • Het verwerven van kennis over ethische dilemma’s en ethisch leiderschap.
    • Het zich bewust worden van de urgentie van ethisch leiderschap voor het persoonlijk functioneren als leidinggevende.
    • Het reflecteren op morele vragen en ethische dilemma’s aan de hand van casuïstiek.

    Doelgroep

    Schoolleiders primair onderwijs

    Over de docenten

    Peter Sleegers (1962) is onderwijssocioloog. Hij promoveerde in 1991 aan de Radboud Universiteit op het proefschrift School en Beleidsvoering. Hij is als hoogleraar onderwijskunde verbonden geweest aan de Radboud Universiteit Nijmegen, de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente. Hij heeft zijn baan als hoogleraar altijd gecombineerd met een rol als adviseur bij BMC Advies b.v. Sinds 2016 is hij fulltime werkzaam bij BMC waar hij momenteel partner is.

    Maarten Verkerk (1953) is chemicus en filosoof. Hij promoveerde in 2004 op een tweede proefschrift getiteld Trust and Power on the Shop Floor. Hij doceerde als bijzonder hoogleraar ethiek en filosofie aan de Technische Universiteit Eindhoven de Universiteit Maastricht (2008-2019). Hij heeft leidinggevende posities gehad in de industrie en de zorg. Hij was lid van de Eerste Kamer voor de ChristenUnie. Hij is nu zelfstandig consultant.