Niets staat je in de weg om een beoordelingsgesprek te hebben met jouw medewerkers. Maar toch komt het er niet van…

Het beoordelingssysteem is prima in orde in jouw school en niets staat je in de weg om een beoordelingsgesprek te hebben met je medewerkers. Maar toch komt het er niet van. De afspraak ligt er, maar kennelijk is er toch nog een struikelblok om het als vanzelfsprekendheid te zien als afronding van de gesprekkencyclus.

Waar ligt die blokkade? Als eindverantwoordelijke heb je vragen die je graag opgelost wilt zien. Een goed systeem en een prima voorbereiding verdienen een vaardige gesprekspartner. Je krijgt antwoorden op onderstaande vragen. Daarnaast is er voldoende ruimte om in te gaan op jouw vragen.

Kernvragen:
  • Wat is het doel van de gesprekken?
  • Wat is het verschil tussen de diverse soorten gesprekken?
  • Is het mogelijk en raadzaam om gesprekken te combineren?
  • Hoe maak je goede (SMART) afspraken en hoe volg je deze?
  • Hoe bereid je je voor?
  • Hoe breng je structuur aan in het beoordelingsgesprek?
  • Hoe beoordeel je objectief of in ieder geval zo objectief mogelijk?
  • Hoe voer je een (lastig) beoordelingsgesprek?
  • Hoe krijg je boven tafel wat je medewerker echt wil?
In deze training staan de vaardigheden en sturing in het gesprek centraal:
  • vergroten gespreksvaardigheden als STARmethodiek, actief luisteren en het geven van gevoelsreflecties als middel om openheid te stimuleren;
  • stimuleren vaardigheid in het achterhalen van de drives van medewerkers;
  • leren geven en ontvangen van feedback;
  • effectief leren afronden van een beoordelingsgesprek.
Tijdens de training werken we met praktijkcasussen, een acteur en videoregistratie.

 

Praktische informatie

Aantal dagen
1x 2 dagen

Doelgroepen
Iedereen (po en vo) binnen de organisatie die daadwerkelijk beoordelingsgesprekken voert.

Sector
Primair onderwijs, Speciaal onderwijs, Voortgezet onderwijs, Middelbaar beroeps onderwijs