Meer aansluiting tussen werk-, school- en kinderopvangtijden

De afgelopen jaren is de behoefte aan andere schooltijden in het primair onderwijs gestegen. Dit is voortgekomen uit de veranderende maatschappij, waar meer aansluiting gezocht wordt tussen werk-, school- en kinderopvangtijden. Scholen hebben sinds 2006 de mogelijkheid om schooltijden aan te passen, waarbij ze uit verschillende schooltijdmodellen kunnen kiezen.

Overweeg je als directeur op je school te komen tot het invoeren van andere schooltijden, dan is het zaak geen dingen over het hoofd te zien.

Tijdens deze training krijg je kennis over het omgaan met of het invoeren van andere schooltijden. We belichten de (wettelijke) regels en afspraken waar de schoolorganisatie zich aan dient te houden. Verder komen ook de belangen van ouders, leerkrachten en de rol van de MR aan de orde. Op deze dag maken we gebruik van de door de AVS uitgebrachte publicatie ‘Naar andere schooltijden, en dan?’ en geven we leidinggevenden van de school inzicht in het onderwerp aan de hand van een zeer praktische aanpak. Tijdens de training hanteren we (inter)actieve werkvormen en een stappenplan, waarbij we gebruikmaken van (voorbeelden uit) de eigen schoolpraktijk.

Reacties

‘Ik heb concrete aanknopingspunten gekregen om in mijn eigen praktijk met het onderwerp aan de slag te gaan.’

‘Je leert veel van de ervaringen onderling. Waar lopen anderen tegenaan?

‘Een dag die me opgeleverd heeft wat ik verwachtte en me veel heeft gegeven om over na te denken. Prima sfeer en goed verzorgd.’

‘Deskundige cursusleider.’

 

Aankomende opleidingsdata