Nieuw!
Leren leren nu ondersteund door degelijke theorie

Deze masterclass heeft als doelstelling schoolleiders in één dag een overzicht te bieden van de ontwikkelingen op het gebied van leren leren (L2L) dat onder andere gebaseerd is op het gedachtegoed van The Learning Power Approach. Deze zogenaamde LPA heeft al ruim tien jaar aansprekende successen behaald binnen het Verenigd Koninkrijk en later ook daarbuiten en dat is vooral door invloed van prof. Guy Claxton. Hij heeft zijn werk nu openbaar gemaakt en biedt schoolleiders wereldwijd een inkijkje in het concept van de LPA.  Deze masterclass biedt dat inkijkje en beantwoordt tevens een aantal praktische vragen.

Wat is de essentie van de LPA?
De LPA kent een optimistische visie en respecteert de opvatting dat kennistoetsing een belangrijk onderdeel is, maar biedt daarnaast een extra perspectief om leerlingen vol zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid voor te bereiden op de moderne en onvoorspelbare wereld. Het grootste compliment dat elke leraar kan krijgen is wanneer we leerlingen horen roepen: ‘We weten wat we moeten doen als we het niet meer weten’. 

De LPA stelt zich ook de vraag: Hoe zorg je ervoor dat een leven lang leren ook geldt voor leraren? Daartoe creëert de LPA een gemeenschappelijke taal waardoor leraren op een school elkaar begrijpen en open staan voor nieuwe ideeën van collega’s en zich uitgedaagd voelen om kleine nieuwe stappen te zetten in hun klas.

Voor iedereen toegankelijk
Een school kan direct starten met het toepassen van de inzichten. Leren leren is immers geen vak waarin apart les wordt gegeven, maar bestaat uit inzichten die verweven zijn binnen de bestaande lessen. Het is geschikt voor alle vormen van onderwijs: van basisonderwijs tot en met universitair.

In deze masterclass ervaar je waar het verschil zit tussen kennisoverdracht en leren leren.

Welke 10 vragen kun je na afloop beantwoorden?

  1. Wij hebben veel kennis opgedaan van leren leren op onze school, maar waar moeten we beginnen?
  2. De intelligentie van een leerling is de som van zijn habits of mind: wat zijn dat en hoe stel je die vast?
  3. Een eerste scan (leerprofiel) om L2L door de hele school in te zetten: hoe lees je deze leerprofielen?
  4. Hoe kan de school L2L aantrekkelijker maken door de ogen van leerlingen?
  5. Welke instrumenten zijn er momenteel voor handen om L2L te bevorderen?
  6. Wat heeft de LPA te bieden op thema’s als eigenaarschap en fixed en growth mindset?
  7. Hoe vertaal je de inzichten van de LPA met betrekking tot L2L naar je eigen team?
  8. Hoe ga je om met sceptici, cynici en blokkeerders?
  9. Hoe betrek je ouders?
  10. Hoe kun je de effecten van L2L meten?

Aankomende opleidingsdata

Maatwerk
Wanneer dit concept je aanspreekt, biedt de AVS Academie ook de mogelijkheid om op maat ondersteuning te geven om zo de vertaalslag te kunnen maken naar je eigen school. Neem contact op Vera Ruitenberg: v.ruitenberg@avs.nl of via tel. 030-2361010.