Op weg naar inclusief onderwijs
Natuurlijk wens je ieder kind Passend Onderwijs, maar is deze opgave ook haalbaar voor jou en je team? Zeker nu de ambitie opschuift richting inclusief onderwijs, raakt dit ideaal voor veel scholen verder buiten handbereik. Deze leergang helpt jou als schoolleider en intern begeleider om zicht te krijgen op wat er wél mogelijk is. Wat zijn de idealen, kansen en grenzen voor jullie school? Ontdek het samen en ontwikkel een concreet (verbeter)plan voor Passend Onderwijs waar je direct mee aan de slag kunt.
In deze leergang nemen we je mee in de feiten, fabels en ontwikkelingen rondom Passend Onderwijs. Je krijgt zicht op de partijen die een rol spelen bij het realiseren van Passend Onderwijs en hun verantwoordelijkheden. Je verkent welke speelruimte je hebt binnen de wettelijke kaders waar je als school rekening mee moet houden. Ook krijg je inzicht in hoe de financiële geldstromen lopen en wie besluiten neemt ten aanzien van de inzet van middelen. Je doet kennis op van de inspectiekaders Passend Onderwijs en wat dit betekent voor het afleggen van verantwoording en de communicatie richting je achterban. Tot slot ga je op bezoek bij een school die al verder is met de ontwikkeling van Passend Onderwijs om te leren en je te laten inspireren.
In samenwerking met Steunpunt Passend Onderwijs en gastdocenten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de Onderwijsinspectie, de vereniging Netwerk van Leidinggevenden Passend Onderwijs (LPO) en Infinite, bieden we jou de nodige kennis waarmee je zicht krijgt op het complexe speelveld van Passend Onderwijs. Vervolgens ga je ontdekken wat er voor jouw school wél mogelijk is en je plannen concreet vormgeven.
Doelen leergang
- Je kent het gedachtengoed ten aanzien van Passend Onderwijs en weet deze te verbinden aan de waarden van je eigen school en organisatie.
- Je hebt kennis van de wettelijke kaders voor een gedegen uitvoering van Passend Onderwijs voor alle kinderen, vanuit de ‘Kamerbrief Evaluatie’ en de ‘Verbeteragenda Passend Onderwijs’ van OCW en kent de implicaties hiervan in de praktijk.
- Je hebt inzicht in de financiële stromen ten aanzien van Passend Onderwijs.
- Je bent in staat de bestaande structuren binnen de school en organisatie ten aanzien van Passend Onderwijs te analyseren en te beoordelen aan de hand van (nieuw) verworven kennis en op basis van de (zorg)documenten van de school.
- Je gebruikt de analyse en beoordeling van de eigen schoolsituatie voor het opstellen van een schoolspecifiek verbeterplan en bent in staat voorstellen uit de Verbeteragenda Passend Onderwijs hierbij te betrekken en toe te passen.
- Je bent je bewust van je eigen rol en je invloed op de processen voor het realiseren van passend- (en inclusief) onderwijs en kent de ontwikkelpunten voor jezelf, maar ook die van je team, van leerkrachten en de gehele organisatie.
Doelgroep
Schoolleiders PO en hun zorgteam (intern begeleider, zorgcoördinator / kenniscoördinator).
Werk jij niet op een school (maar bijvoorbeeld bij een samenwerkingsverband) maar heb je toch interesse om deel te nemen? Neem dan even contact op met de AVS om de mogelijkheden te bespreken!
Tip! Voor een zo groot mogelijke positieve impact van deze leergang op de ontwikkeling van Passend Onderwijs op jouw school raden we je aan om samen te komen.