Natuurlijk willen alle medewerkers werken aan ouderbetrokkenheid, maar hoe krijg je ouders in beweging? Hoe ga je om met mondige ouders en hoe krijg je ouderbetrokkenheid op je school op een hoger plan? Immers kinderen worden beter van ouderbetrokkenheid. Of is het andersom: hoe raken medewerkers zó betrokken op ouders dat ouders zich constructief opstellen zodat het in elk geval (nog) minder werkstress maar ook minder werkdruk (tijd) kost.
Een leergang van 2 dagen die schoolleiders op basis van theorie, onderzoek en opdrachten heel veel praktische tools geeft om collega’s ouderbetrokkenheid effectief en efficiënt vorm te laten geven.
Deze twee dagen zijn uitermate geschikt voor directies, schoolleiders met zijn/haar adjunct(en), managementteams en bestuurders in het onderwijs die zowel persoonlijk als team willen floreren.
De leergang bestaat uit 2 eendaagsen.
Startdatum: 26 september 2023
26 september en 16 november 2023
Startdatum: 27 februari 2024
27 februari en 9 april 2024
AVS
Herenstraat 35
Utrecht
80 uur, waarvan 64 voorbereidingsuren en 16 contacturen
De eerste dag bestaat voornamelijk uit theorie: wetenschappelijke inzichten worden gelinkt aan vele praktijkvoorbeelden van de trainer maar vooral ook van de deelnemers zelf.
Tussen dag 1 en dag 2 ga je op jouw eigen manier aan het werk met één hele praktische opdracht: namelijk hoe gaat je ouderbetrokkenheid op jouw school in de komende tijd vormgeven. Je krijgt daarvoor tools (onder andere het splinternieuwe Basisboek Coördinator Ouderbetrokkenheid) en maakt een PowerPointpresentatie die je op dag 2 aan jouw medecursisten presenteert. Daarnaast loopt je wellicht tegen (praktische) vragen aan over ouderbetrokkenheid in de praktijk, of het nu om medewerkers, ouders of bijvoorbeeld implementatie van andere vormen van ouderbetrokkenheid gaat. Deze vragen kun je tussen dag 1 en 2 bij de trainer indienen, die hij gebruikt als input voor de tweede bijeenkomst.
Tijdens de tweede dag presenteer je jouw eigen aanpak hoe je ouderbetrokkenheid naar een hoger plan tilt op jouw school. Gedegen, creatief en passend bij jouw school. Van de andere cursisten ontvang je feedback, zodat je plan nóg beter wordt. Daarnaast worden alle vragen behandeld die jij of jouw medecursisten hebben ingebracht tussen de eerste en de tweede dag.
Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.
Professionaliseringsthema’s:
Herregistratiewaarde:
Tot voorheen kon jij je als schoolleider laten herregistreren door het behalen van 3 verschillende professionaliseringsthema’s. Dit is per 17 november 2020 veranderd. Voor herregistratie heb je vanaf nu 100 punten nodig. Er is geen verplicht keuze pad via professionaliseringsthema’s meer. Je mag dus meerdere keren een leergang met hetzelfde professionaliseringsthema volgen. De leergangen van de AVS Academie hebben nu een herregistratiewaarde uitgedrukt in een percentage. 35 % herregistratiewaarde is bijvoorbeeld gelijk aan 35 punten. Zo kan je zelf een keuze maken in ons aanbod om aan je herregistratieplicht te voldoen. Bekijk ook onze opleidingslijn. Kijk voor meer informatie op de website van het Schoolleidersregister PO, www.schoolleidersregisterpo.nl
Aanmelden voor één of meerdere open opleidingen, leergangen, trainingen, masterclasses of (lerende) netwerken kan via het inschrijfformulier.
Bij een vraag inzake coaching & mediation of advies op maat stuur je een e-mail naar adviesopmaat@avs.nl.
Na inschrijving voor een open professionaliseringsaanbod ontvang je een bevestiging via e-mail. Als je deze niet ontvangt is het raadzaam contact op te nemen met de AVS via academie@avs.nl.
Uiterlijk twee weken voor aanvang van het professionaliseringsaanbod ontvang je de uitnodiging en – apart verzonden – een factuur.
AVS-leden profiteren van aantrekkelijke kortingen met betrekking tot deelname aan open professionaliseringsaanbod. In alle prijzen voor trainingen en opleidingen zijn koffie en thee, lunch en materialen inbegrepen, tenzij anders vermeld. Prijzen voor de meerdaagse trainingen zijn inclusief koffie en thee, lunch, diner en overnachting op basis van een eenpersoonskamer en ontbijt.
Annulering door deelnemers dient schriftelijk te gebeuren bij de opleidingsadministratie via academie@avs.nl. Daarbij geldt dat vanaf het moment van inschrijving sprake is van een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Annulering vindt dan kosteloos plaats. Als annuleringsdatum geldt de datum waarop de annulering bij de AVS Academie binnenkomt. In alle andere gevallen zijn de volgende kosten verbonden aan annulering:
Je kan je natuurlijk in alle gevallen door een collega laten vervangen.