Praktische tools om samen met je collega’s ouderbetrokkenheid effectief en efficiënt vorm te laten geven

Natuurlijk willen alle medewerkers werken aan ouderbetrokkenheid, maar hoe krijg je ouders in beweging? Hoe ga je om met mondige ouders en hoe krijg je ouderbetrokkenheid op je school op een hoger plan? Immers kinderen worden beter van ouderbetrokkenheid. Of is het andersom: hoe raken medewerkers zó betrokken op ouders dat ouders zich constructief opstellen zodat het in elk geval (nog) minder werkstress maar ook minder werkdruk (tijd) kost.

Een training van 2 dagen die schoolleiders op basis van theorie, onderzoek en opdrachten heel veel praktische tools geeft om collega’s ouderbetrokkenheid effectief en efficiënt vorm te laten geven.

Opbouw leergang

De eerste dag bestaat voornamelijk uit theorie: wetenschappelijke inzichten worden gelinkt aan vele praktijkvoorbeelden van de trainer maar vooral ook van de deelnemers zelf.

Tussen dag 1 en dag 2 ga je op jouw eigen manier aan het werk met één hele praktische opdracht: namelijk hoe gaat u ouderbetrokkenheid op uw school in de komende tijd vormgeven. Je krijgt daarvoor tools (onder andere het splinternieuwe Basisboek Coördinator Ouderbetrokkenheid) en maakt een PowerPointpresentatie die je op dag 2 aan jouw medecursisten presenteert. Daarnaast loop je wellicht tegen (praktische) vragen aan over ouderbetrokkenheid in de praktijk, of het nu om medewerkers, ouders of bijvoorbeeld implementatie van andere vormen van ouderbetrokkenheid gaat. Deze vragen kan je tussen dag 1 en 2 bij de trainer indienen, die hij gebruikt als input voor de tweede bijeenkomst.
Tijdens de tweede dag presenteer je jouw eigen aanpak hoe je ouderbetrokkenheid naar een hoger plan tilt op jouw school. Gedegen, creatief en passend bij jouw school. Van de andere cursisten ontvang je feedback, zodat jouw plan nóg beter wordt. Daarnaast worden alle vragen behandeld die jij of jouw medecursisten hebben ingebracht tussen de eerste en de tweede dag.

Leerdoelen van deze leergang

  1. je weet wat ouderbetrokkenheid inhoudt en kennen de belangrijkste onderzoeken over ouderbetrokkenheid;
  2. je kent de verschillende modellen om ouderbetrokkenheid structureel en duurzaam vorm te geven op hun school en maakt uw keus of en met welk theoretisch model je  ouderbetrokkenheid op jouw school wilt vormgeven;
  3. je vertaalt deze keus in een plan om ouderbetrokkenheid op jouw eigen school te vergroten;
    je leert hoe je ouderbetrokkenheid in kunt zetten om van jongs af aan het eigenaarschap van de leerling te vergroten;
  4. je weet hoe je en jouw collega’s effectief en efficiënt met ouders kunnen samenwerken;
  5. je reflecteert op de huidige vormen van ouderbetrokkenheid op jouw school (startgesprekken, tienminutengesprekken) op basis van de (oorspronkelijke) bedoeling van deze vormen en maken keuzes welke vormen zij willen (blijven) inzetten;
  6. je bent je (nog) meer bewust van het eigen handelen van de professional in de samenwerking met leerlingen en ouders;
  7. je ontdekt dat het meeste gedrag van ouders een afspiegeling is van het teamgedrag, en je weet hoe u de cultuur bínnen de school zodanig kunt beïnvloeden dat er een effectieve en veilige cultuur met en tussen ouders ontstaat;
  8. je hebt (nog meer) kennis van de verschillende etnische achtergronden van ouders en de gevolgen voor het vormgeven van ouderbetrokkenheid en hoe je die verschillen in kunt zetten;
  9. je leert hoe je collega’s kunnen enthousiasmeren om werk te maken van ouderbetrokkenheid in het belang van het kind.

Aankomende opleidingsdata

Opmerking certificering

Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO:

  • Wildcard

In samenwerking met

Download de brochure

 

Contactpersoon

Marieke van Leeuwen
Programmamanager AVS Academie

m.vanleeuwen@avs.nl
030-2361010

Download de Whitepaper

Whitepaper-2001201600_1.png