Minder fragmentering en werkdruk, meer samenhang en focus

Soms reageren leraren sceptisch op innovaties. Begrijpelijk, want nieuwe technologische hulpmiddelen en veranderingen in lesmethode kunnen leiden tot meer werkdruk. Gebrek aan samenhang tussen innovaties is vaak de oorzaak.

In deze leergang leer je samenhang aan te brengen tussen alle gefragmenteerde vernieuwingen. Welke innovaties passen bij je school en welke juist niet? Je ontdekt waar de focus op moet liggen. Hoe? Door de drijfveren achter innovaties te weten te komen. Zo kun je de ‘right’ van de ‘wrong drivers’ scheiden en als Verbindend Leider grotere betrokkenheid creëren.

‘Coherence: the right drivers in action’ is de rode draad in deze leergang. In dit boek vind je alle theorie over Verbindend Leiderschap. In zes lesdagen behandel je de belangrijkste onderwerpen. Je leert de systemen achter fragmentering te herkennen, te handelen volgens een missie en visie, samenwerking in je organisatie te stimuleren en als Verbindend Leider van je eigen organisatie een lerende school te maken.

In deze leergang leer je:

  • Wat de ‘right’ en de ‘wrong drivers’ achter verandering zijn
  • Welke drijfveren aansluiten op de missie en visie van je organisatie
  • Op welke drivers je eigen school zich het beste kan focussen
  • Te streven naar samenhang in plaats van fragmentering

Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:

  • Verbindend Leiderschap volgens ‘Coherence: the right drivers in action’
  • De zes C’s van het ‘Deep Learning’-model
  • Verdiepend leren en slim verantwoorden
  • Systeemdenken en Uplifting Leadership

Reacties deelnemers:

‘Een deel van de stappen heb ik meteen toegepast, met name op het gebied van visieontwikkeling en horizontale verantwoordelijkheid.’

‘Theorie en praktijk passen goed bij elkaar. Waardevol voor je eigen ontwikkeling en schoolontwikkeling!’

Zie ook:

Schoolontwikkeling als legpuzzel in plaats van waslijst

Aankomende opleidingsdata

Opmerking certificering

De leergang Verbindend Leiderschap van Natuurlijk Leren is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en is opgenomen in het register in het kader van de herregistratie. Dit is dekkend bevonden voor het professionaliseringsthema ‘Leidinggeven aan verandering’ en kan onderdeel uitmaken van je ontwikkeling op het thema via formeel leren.

In samenwerking met

Download de brochure

Contactpersoon

Vera Ruitenberg
Programmamanager AVS Academie

v.ruitenberg@avs.nl
030-2361010