Nieuw!
Effectief omgaan met veranderingen en voortbouwen op succes

Het onderwijs is continu in ontwikkeling en als schoolleider wil je graag zien dat ieder lid van het team zich positief kan verbinden aan verandering. In de school vorm jij het belangrijkste instrument om richting te geven in dit proces.

De Transactionele Analyse is een krachtige benadering waarmee je inzicht krijgt in de onderlinge interacties en communicatiepatronen tussen mensen. Het blootleggen van de oorsprong en structuur van het gedrag van personen, geeft mogelijkheden om (je eigen) gedrag en de communicatiepatronen met anderen te analyseren en daarop bij te sturen.

In deze leergang leer je hoe je met behulp van de Transactionele Analyse de eigen ontwikkeling- en groeistrategie verandert, zowel op persoonlijk niveau als op dat van je onderwijsorganisatie. Werken met de Transactionele Analyse geeft inzicht in thema’s en culturele aspecten, die spelen bij ontwikkelingsprocessen binnen het schoolteam. Inzicht in strategieën van personen en/of je team die niet functioneel zijn, geeft ruimte om verandering te bewerkstelligen.

 In deze leergang leer je:

  • Belangrijke modellen en basisbegrippen uit de Transactionele Analyse toepassen zoals: egotoestanden (ouder-volwassene-kind), onderlinge transacties (interactie en -reactiepatronen), drama- en winnaarsdriehoek, psychologisch spel, strooks en feedback, Scriptmodel (persoonlijk- en organisatiescript) en drivers (afweermechanismen)
  • Inzicht verkrijgen in gezamenlijke waarden, pijnpunten en valkuilen van het team
  • Bewust worden op posities van waaruit in het team wordt gecommuniceerd
  • Passief gedrag bij teamleden voorkomen
  • Pro-activiteit stimuleren
  • Helder contracteren en afspraken maken met directie en team
  • Autonomie en eigenaarschap bij teamleden versterken
  • Contacten binnen de school laten uitgaan van acceptatie en respect
  • Drama en psychologisch spel binnen het team vermijden
  • Onuitgesproken gevoelens niet langer uit de weg gaan

Voor wie:

  • Schoolleiders
  • Bovenschools managers
  • (Adjunct) directeuren

Het gehele programma omvat 6 dagen (3 blokken van 2 dagen):

 

Blok 1

  • Kennismaken
  • Inzicht in basisprincipes en werkmethode TA
  • Contracteren en verwachtingsmanagement

Blok 2

  • Strooks en feedback
  • Persoonlijk- en Organisatiescript

Blok 3

  • Binnensluiten en buitensluiten
  • Veiligheid, invloed en samenwerking
  • Evaluatie en afsluiting

Aankomende opleidingsdata

Opmerking certificering

Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register voor herregistratie.

Professionaliseringsthema’s:

  • Verandermanagement
  • Persoonlijk leiderschap

Herregistratiewaarde: 55%