Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school

Naar betere onderwijskwaliteit en nieuwe kansen voor leerlingen

  • Weet de meest recente en evidence-based onderzoeken te vinden.
  • Leer onderwijsonderzoek te vertalen naar concrete acties voor verbetering van de onderwijspraktijk.
  • Ga samen met leerkracht of ib’er aan de slag met een klein verandertraject voor jouw school.

Het onderwijs bulkt van het onderzoek naar wat werkt in de klas. Maar wat gaat nu echt het verschil maken voor de kinderen bij jou op school? Met onderwijsonderzoek maak je als team onderbouwde keuzes aan de hand van relevante inzichten uit de wetenschap. Je ontwikkelt en verbetert je onderwijs met interventies die hun effect in de lespraktijk bewezen hebben én die passen bij de specifieke situatie van jouw school. Dit biedt nieuwe kansen om nog meer leerwinst te behalen met leerlingen.

Waarom zou je op jouw school wetenschappelijk aan de slag gaan? Waar te starten? Lees daarvoor het artikel uit KADER: Evidence informed werken in een notendop.

Relevant onderzoek ontdek je samen

Onderwijsonderzoek vormt nooit een keurslijf, maar ondersteunt en versterkt de professionaliteit van jouw leerkrachten. Succes vereist een onderzoekscultuur waarin je als team relevant onderzoek weet te vinden, te lezen, te beoordelen, en toe te passen in de eigen context. Zo ontdek je samen wat werkt voor jullie leerlingen en hoe je dat bereikt op een manier die bij jullie past.

Begin meteen met experimenteren

Na het volgen van deze leergang weet jij als schoolleider precies hoe je dat aanpakt. Je gaat namelijk concreet aan de slag met een klein verandertraject voor jouw school. Het liefst volg je de leergang daarom samen met een leerkracht of intern begeleider. Naast dat je onderwijsonderzoek oefent met mede-deelnemers, experimenteer je tussen de lesdagen door ook met een klein groepje enthousiaste collega’s die jij om je heen verzamelt.

Terug op je eigen school neem je een leidende rol in het toepassen van onderzoek in de lespraktijk. Je weet de juiste mensen op de juiste plek te positioneren, onderwijsonderzoek op de agenda te houden en creëert zo een onderzoekscultuur die bijdraagt aan betere onderwijskwaliteit.

Tip! Je bereikt meer met je leerlingen als je onderwijsonderzoek combineert met een verbetercultuur. Hierbij werk je samen met je team en de leerlingen elke dag aan het verbeteren van het onderwijs en richt je de werkprocessen daarop in. Met een verbetercultuur creëer je alle voorwaarden om onderwijsonderzoek tot een succes te maken en andersom. Ze versterken elkaar. Kijk daarom ook eens naar de leergang Verbetercultuur.

Aankomende opleidingsdata

    Meer informatie

    Data

    Deze leergang bestaat uit 5 eendaagsen

    Startdatum: 21 november 2025
    21 november 2025, 23 januari, 13 maart, 17 april en 12 juni 2026

    Locatie

    Fletcher Hotel-Restaurant Amersfoort, Stichtse Rotonde, Amersfoort, Nederland

    Prijs

    • Ledenprijs: € 2.995
    • Prijs: € 3.195

    De AVS Academie behoudt het recht om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren.

    Voor wie is de leergang?

    Ben jij een bevlogen schoolleider die altijd streeft naar beter onderwijs? Merk je dat het lastig is om onderzoek naar concrete acties te vertalen voor jouw school? Dan is deze leergang iets voor jou!  

    Je komt naar deze leergang met de behoefte om de kloof tussen onderzoek en praktijk te overbruggen, zodat je effectiever kunt bijdragen aan het succes van jouw school en de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap.  

    Bij voorkeur neem je samen met minstens twee collega's deel, zoals een schoolleider en intern begeleider(s)/kwaliteitscoördinator of twee intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren. Samen ga je aan de slag om onderwijsonderzoek om te zetten in praktische verbeteringen.  

    Overige docenten

    Jan Tishauser
    Bernie Kooistra

    Certificering

    Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.

    Professionaliseringsthema’s:

    • Onderzoeksmatig werken
    • Kwaliteitsmanagement
    • Leidinggeven aan leren

    Herregistratiewaarde:

    • 55%

    Studiebelasting

    De studiebelasting van deze leergang omvat 108 uren, waarvan

    • Lesdagen: 40 uur
    • Leergroep bijeenkomst: 14 uur
    • Experimenten + verwerken verwerkingskaart: 4 ×5 uur  = 20 uur
    • Zelfstudie: 34 uur literatuur