Ontdek het bredere perspectief van beoordelen
Wil je medewerkers prettig en effectief kunnen beoordelen in diverse gespreksvormen?
Samen in gesprek zijn over de ontwikkelingen in het vak en de professionele groei , is niet altijd eenvoudig.
Een goed gesprek vraagt om inlevingsvermogen, gespreksvaardigheden en oprechte aandacht. Deze eigenschappen ontwikkel je in deze leergang. Je leert leiderschaps- en gesprekstactieken toe te passen, objectief te beoordelen en afspraken duidelijk vast te leggen. Hoe geef ik feedback, voorkom ik een negatieve sfeer en rond ik een gesprek goed af? Daarbij kijk je ook naar jezelf: wat vind ik lastig en welke stijl past bij mij?
In zes lesdagen leer je hoe je comfortabel, een goed voortgangsgesprek kunt voeren. Je leert medewerkers te stimuleren op basis van een objectieve beoordeling. Oefening baart kunst, daarom voer je gesprekken met medecursisten en professionele acteurs. Zo leer je de methoden en inzichten slim toe te passen. Tot slot maak je een verbeterplan voor je eigen organisatie.
In deze leergang leer je:
- Lastige beoordelingsgesprekken makkelijk te maken
- Goede (SMART) afspraken te maken en te volgen
- Welke soorten gesprekken er zijn en welke aanpak daarbij past
- Objectief te beoordelen, afspraken vast te leggen, feedback te geven en gesprekken goed af te ronden
- Hoe je medewerkers stimuleert en inspireert in een voortgangsgesprek
Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:
- Leiderschap en je eigen persoonlijkheidskenmerken aan de hand van een persoonlijkheidstest (Big Five Traits-theorie en het DisC-profiel)
- Gespreksvormen en -vaardigheden
- Transactioneel en transformationeel leidinggeven
- Competentiegericht coachen
- Organisatieonderzoek
Reacties deelnemers:
‘Ik vond de intervisiemomenten heel goed, je leert veel van elkaar. De theorie kan je zo omzetten naar het toepassen in de praktijk.’
‘Veel input, veel leesvoer om in te duiken. Op een fijne wijze worden we door het programma meegenomen.’