Leergang Regisseur onderwijs en gebouw

Neem de regie over het bouwproject op school

Soms heb je de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de bouw of de verbouw van je schoolgebouw. Misschien heb je die kans zelf gecreëerd. Hoe dan ook je pakt de kans met beide handen aan. Terecht, want de plek waar kinderen leren, beïnvloedt hun plezier en prestaties. Weet jij hoe jullie ideale schoolgebouw er uitziet? En hoe je bij een (ver)bouwproject de touwtjes stevig in handen houdt?

Voordat je gaat bouwen of renoveren wil je weten waar kinderen en docenten behoefte aan hebben. Passen aanpassingen bij de missie en visie? Kun je deze realiseren binnen budget? En voldoet de nieuwe accommodatie aan de regelgeving? Daar kom je achter in deze leergang. We maken je wegwijs in de wereld van schoolgebouwen en het (ver)bouwen daarvan. Zodat je als opdrachtgever de regie hebt over de bouw of verbouwing.

De leergang bestaat uit negen bijeenkomsten, waarin je alle aspecten van een schoolverbouwing ontdekt. Van onderwijsontwikkelingen tot bouwkundig advies en van projectmanagement tot interieurinrichting. Je leert de theorie, maakt praktijkopdrachten, krijgt coaching en overlegt met medecursisten.

In deze leergang leer je:

  • Hoe het ideale schoolgebouw er voor jouw organisatie uitziet
  • Wat de mogelijkheden zijn binnen budget en regelgeving
  • Een (ver)bouwproject professioneel te begeleiden
  • Grip te houden op de verbouwing zonder dat het je veel tijd en moeite kost
  • Een businessplan op te stellen voor een renovatie, verduurzaming of nieuwbouwproject

Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:

  • Vastgoedontwikkelingen in het onderwijs en sociale domein
  • Keuze voor traditioneel of toekomstgerichte aanpassingen
  • Bouwbegeleiding, projectmanagement en budgetbewaking
  • Contextanalyse, demografisch onderzoek en integrale analyse

Aankomende opleidingsdata

    Meer informatie

    Doelgroep

    Schoolleiders uit het primair onderwijs en medewerkers van een bestuursbureau.

    Data

    De leergang bestaat uit 7 eendaagsen en 1 tweedaagse

    Startdatum: 2 november 2023
    2 november, 3 november, 1 december 2023, 19 januari, 7 februari, 13 maart, 12 april, 15 mei en 14 juni 2024

    Locatie

    Fletcher Hotel Witte Huis in Soest (tweedaagse), diverse gastbedrijven, AVS Utrecht

    Prijs

    • Ledenprijs: € 7.145
    • Prijs: € 7.495

    Studiebelasting

    172 uur, waarvan 96 voorbereidingsuren en 76 contacturen

    Programma

    Dag 1 en 2: ‘Herontwerp onderwijs en huisvesting, neem de regie’ Fletcher Hotel, Amersfoort
    • Leider-, ondernemer- en eigenaarschap;
    • Visieontwikkeling, ontwikkelingen in het sociale domein;
    • Huisvestingsvraagstukken, rollen en bevoegdheden;
    • Projectmanagement.

    Dag 3: Onderwijs in een rollercoaster MFA/IKC
    • Ontwerpen voor de toekomst;
    • Voorzieningen in de 21ste eeuw/2032 e.v. (deel 2);
    • IKC - blurren - taakvervaging;
    • Verduurzaming & vergroening;
    • De contextanalyse.

    Dag 4: In de helikopter, overzie het proces Bouwkundig adviesbureau
    • Projectmanagement en aanbesteding;
    • Leidinggeven aan veranderingen;
    • Kennis- en kwaliteitsontwikkeling;
    • Renovatie, bouw, verbouwing;
    • Businessplan.

    Dag 5: Ontwerp, interieur en functionaliteit Inrichter/interieur ontwerper
    • (Her)ontwerp interieur;
    • Multifunctionaliteit - multidisciplinair gebruik;
    • Mooi Zooi;
    • Businessplan.

    Dag 6: Bouwen aan de toekomst Bouwbedrijf Bouwen: traditioneel of…;
    • Huisvesting van voorzieningen, de vorm volgt uit de inhoud;
    • Werken onder stress: tijdsdruk, voortdurend à la minute kiezen;
    • Werken met een budget (checkpoints en fases).

    Dag 7: Kind centraal in het eigen sociale domein Gemeente(huis)
    • Voorzieningen in het sociale domein;
    • Integrale dienstverlening aan kinderen en hun gezin, it takes a village to raise a child; Is visie wel betaalbaar?;
    • Businessplan.

    Dag 8: Een betaalbaar gebouw, houd grip Bank/vastgoedspecialist
    • Bedrijfsvoering, financiën en exploitatie;
    • Bespreking van de resultaten van de opdrachten;
    • Businessplan: de laatste losse eindjes.

    Dag 9: Naar een afronding AVS-kantoor, Utrecht
    • Presentatie van de plannen in subgroepen;
    • Uitreiken van het certificaat.

    Opbrengsten

    • Als regisseur van onderwijs en gebouw ben je optimaal voorbereid om een adequate rol te kunnen vervullen als ’professionele opdrachtgever’. Je kunt leiding nemen en geven op het hele dan wel onderdelen van het (nieuwe) bouwproces.
    • Je bent in staat om een goede contextanalyse, demografisch onderzoek en integrale analyse te maken en een duiding te geven van de toekomstige situatie. De kaders en het beleid zijn helder en vormen het kompas bij de te maken keuzes.
    • Je wordt toegerust voor de verschillende rollen die de schoolleider heeft in het proces van (vernieuw)bouw van een accommodatie in het sociale domein (met name voor de sector onderwijs). De nadruk ligt op initiërende en coachende vaardigheden en daarmee kun je acteren in de diversiteit van rollen.
    • Je leert om op een deskundige wijze een businessplan op te stellen of een verantwoorde aanvraag voor financiering van (vernieuw)bouw, verduurzaming of vergroening van een multifunctionele accommodatie te doen.

    Certificering

    Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.

    Professionaliseringsthema’s:

    • Bedrijfsvoering
    • Educatief partnerschap
    • Human Resource Management in het onderwijs
    • Kwaliteitsmanagement
    • Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen
    • Onderzoeksmatig werken
    • Onderwijsinrichting en schoolorganisatie
    • Samenwerken met de regio
    • Samenwerken met het bestuur

    Herregistratiewaarde:

    • 100 punten

Wat vonden anderen van deze opleiding?

Hendri Last

“Samen met een van de locatiedirecteuren heb ik deze leergang van de AVS Academie gevolgd. Daardoor komen wij meer beslagen ten ijs als we binnenkort met de bouwwereld om de tafel zitten."

Hendri Last

Lees ook de reacties van: