Soms heb je de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de bouw of de verbouw van je schoolgebouw. Misschien heb je die kans zelf gecreëerd. Hoe dan ook je pakt de kans met beide handen aan. Terecht, want de plek waar kinderen leren, beïnvloedt hun plezier en prestaties. Weet jij hoe jullie ideale schoolgebouw er uitziet? En hoe je bij een (ver)bouwproject de touwtjes stevig in handen houdt?
Voordat je gaat bouwen of renoveren wil je weten waar kinderen en docenten behoefte aan hebben. Passen aanpassingen bij de missie en visie? Kun je deze realiseren binnen budget? En voldoet de nieuwe accommodatie aan de regelgeving? Daar kom je achter in deze leergang. We maken je wegwijs in de wereld van schoolgebouwen en het (ver)bouwen daarvan. Zodat je als opdrachtgever de regie hebt over de bouw of verbouwing.
De leergang bestaat uit negen bijeenkomsten, waarin je alle aspecten van een schoolverbouwing ontdekt. Van onderwijsontwikkelingen tot bouwkundig advies en van projectmanagement tot interieurinrichting. Je leert de theorie, maakt praktijkopdrachten, krijgt coaching en overlegt met medecursisten.
In deze leergang leer je:
Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:
Schoolleiders uit het primair onderwijs en medewerkers van een bestuursbureau.
De leergang bestaat uit 7 eendaagsen en 1 tweedaagse
Startdatum: 2 november 2023
2 november, 3 november, 1 december 2023, 19 januari, 7 februari, 13 maart, 12 april, 15 mei en 14 juni 2024
Fletcher Hotel Witte Huis in Soest (tweedaagse), diverse gastbedrijven, AVS Utrecht
172 uur, waarvan 96 voorbereidingsuren en 76 contacturen
Dag 1 en 2: ‘Herontwerp onderwijs en huisvesting, neem de regie’ Fletcher Hotel, Amersfoort
• Leider-, ondernemer- en eigenaarschap;
• Visieontwikkeling, ontwikkelingen in het sociale domein;
• Huisvestingsvraagstukken, rollen en bevoegdheden;
• Projectmanagement.
Dag 3: Onderwijs in een rollercoaster MFA/IKC
• Ontwerpen voor de toekomst;
• Voorzieningen in de 21ste eeuw/2032 e.v. (deel 2);
• IKC - blurren - taakvervaging;
• Verduurzaming & vergroening;
• De contextanalyse.
Dag 4: In de helikopter, overzie het proces Bouwkundig adviesbureau
• Projectmanagement en aanbesteding;
• Leidinggeven aan veranderingen;
• Kennis- en kwaliteitsontwikkeling;
• Renovatie, bouw, verbouwing;
• Businessplan.
Dag 5: Ontwerp, interieur en functionaliteit Inrichter/interieur ontwerper
• (Her)ontwerp interieur;
• Multifunctionaliteit - multidisciplinair gebruik;
• Mooi Zooi;
• Businessplan.
Dag 6: Bouwen aan de toekomst Bouwbedrijf Bouwen: traditioneel of…;
• Huisvesting van voorzieningen, de vorm volgt uit de inhoud;
• Werken onder stress: tijdsdruk, voortdurend à la minute kiezen;
• Werken met een budget (checkpoints en fases).
Dag 7: Kind centraal in het eigen sociale domein Gemeente(huis)
• Voorzieningen in het sociale domein;
• Integrale dienstverlening aan kinderen en hun gezin, it takes a village to raise a child; Is visie wel betaalbaar?;
• Businessplan.
Dag 8: Een betaalbaar gebouw, houd grip Bank/vastgoedspecialist
• Bedrijfsvoering, financiën en exploitatie;
• Bespreking van de resultaten van de opdrachten;
• Businessplan: de laatste losse eindjes.
Dag 9: Naar een afronding AVS-kantoor, Utrecht
• Presentatie van de plannen in subgroepen;
• Uitreiken van het certificaat.
Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.
Professionaliseringsthema’s:
Herregistratiewaarde: