Leergang Op weg naar excellent schoolleiderschap

Voor de schoolleider die écht verdieping zoekt 

Heb je een hoog ambitieniveau en wil je verder groeien op handelings- en reflectieniveau? Dan is deze leergang echt iets voor jou!

In de leergang ‘Op weg naar excellent leiderschap’ leer je te bouwen en te verbinden. Je herkent sterke punten van leerkrachten. Ook ontdek je wanneer en hoe je die kunt inzetten. Zo maak je jezelf én je eigen team sterker en gemotiveerder. Met beter onderwijs, een professioneel imago en tevreden leerlingen als resultaat.

Je volgt de leergang samen met collega schoolleiders. Samen maken jullie elkaar sterker. Door ervaringen te delen, te discussiëren over trends en elkaar te adviseren. Daarbij wijst een ervaren trainer jullie de weg. Met verrassende werkvormen en praktische tips op het gebied van motiveren, Spiral Dynamics, presentatietechnieken omgaan met de media en authentiek leiderschap. Op deze manier ontwikkel je jezelf tot een excellente schoolleider.

In deze leergang leer je:

  • Kwaliteiten in je eigen team te herkennen en optimaal te benutten
  • Jezelf te profileren als sterke leider en motivator
  • Je organisatie te professionaliseren aan de hand van de nieuwste inzichten
  • Hoe je jouw onderwijsinstelling kunt blijven ontwikkelen
  • Een netwerk op te bouwen

Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:

  • Persoonlijk leiderschap
  • Spiral Dynamics als tool voor teambuilding
  • Conflict en mediation
  • Systeemgericht werken aan team ontwikkeling;
  • Inclusieve communicatie
  • Presentatie- en communicatietechnieken
  • Spiral Dynamics als bril voor duurzame organisatie ontwikkeling

Bekijk ook
Interview hoofdtrainer en ervaringen eerdere deelnemers
‘Een ontdekkingsreis naar jezelf en de ander’

Reacties

‘Zeer goed om over de grenzen van je eigen organisatie rond te kijken en veel bruikbaars mee te pikken.’

‘Nieuwe inspirerende werkvormen, enthousiaste stijl van de trainer.’

‘Een opleiding op het niveau van een ervaren schoolleider, die zijn er te weinig.’

‘Van harte aanbevolen! Een van de betere opleidingen die ik heb gevolgd.’

‘Je leert over alle dimensies van het vak en blijft de hele leergang door nadenken over jouw leiderschapsstijl. Een veelzijdige en intensieve leergang, waar ik veel kon brengen en halen.’

Aankomende opleidingsdata

  • Leergang Op weg naar excellent schoolleiderschap (meerdaagse)
    Let op! 2024

    Direct inschrijven

    Meer informatie

    Doelgroep

    Ervaren schoolleiders met een hoog ambitieniveau, die op handelings- en reflectieniveau willen groeien. Een uitgebreid intake gesprek kun je vooraf tegemoet zien.

    Data

    De leergang bestaat uit 4 tweedaagsen en 1 eendaagse
    De maximale grootte van de groep is 13 personen.

    Startdatum 21 november 2024
    21 november, 22 november 2024, 16 januari, 17 januari, 10 maart, 11 maart, 22 mei, 23 mei en 11 juni 2025

    Locatie

    Wicc, Wageningen International Congress Centre B.V, Lawickse Allee, Wageningen, Nederland

    Prijs

    • Ledenprijs: € 7.195
    • Prijs: € 7.495

    De AVS Academie behoudt het recht om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren.

    Studiebelasting

    273 uur, waarvan 129 voorbereidingsuren, 88 contacturen en 56 praktijkuren

    Programma

    Het programma bestaat uit 4 modules van 2 dagen en 1 afsluitende dag.

    Dag 1 en 2 (module 1)
    Ik als leider
    Waardengedreven leiderschap en het model Spiral
    Dynamics integral:

    • Wat kan ik verdiepen en leren over mijn persoonlijk
      leiderschap?
    • Wat zijn mijn waarden (persoonlijk waardenprofiel)
      en hoe kan ik die van anderen (h)erkennen?
    • Hoe hebben mijn waarden invloed op mijn leiderschap en
      hoe versterk ik dat hiermee?
    • Wat zijn de waardensystemen die in mijn organisatie
      een grote rol spelen en kan ik deze beïnvloeden? Wat zijn
      krachten en wat zijn remmers?

    Dag 3 en 4 (module 2)
    Hoe communiceer ik met impact?

    • Hoe kan ik effectief en authentiek communiceren en
      presenteren?
    • Hoe blijf ik in mijn kracht en komt mijn boodschap over
      met de impact die ik wil?
    • Hoe kom ik eigenlijk echt over – en kan ik mij op een
      natuurlijke manier ontwikkelen in voor groepen spreken?
    • Hoe communiceer ik professioneel met diverse partijen?
    • Hoe ben/blijf ik verbonden met de visie en missie van de
      school/organisatie?

    Dag 5 en 6 (module 3)
    Hoe creëer ik team- en organisatieontwikkeling?

    • Wat is jouw leiderschapsrol in de boven- en
      onderstromen in teams?
    • Welke manieren zijn er om aan je organisatie te bouwen?
    • Je werkt aan je leiderschap (via je ontwikkelopgave)
      en een concrete organisatieopdracht staat centraal.

    Dag 7 en 8 (module 4)
    Hoe ga ik om met diverse belangen, doelgroepen en ga ik
    conflicten constructief aan?

    • Slijp je vaardigheden in het omgaan met diverse
      belangen en conflicten tussen collega’s, ouders en andere
      belanghebbenden in en rond je schoolorganisatie.
    • Creëer congruentie in wat je echt wilt en hoe je naar
      buiten treedt.
    • Leer te denken, kijken en luisteren als leider vanuit een
      mediator-perspectief.

    Dag 9 (module 5)
    Oogst – het meesterwerk

    Jouw ontwikkelopgave heb je gedurende het afgelopen
    leerjaar bij je gehouden, bekeken, verdiept en verrijkt.
    Oftewel, ieders meesterwerk. Op deze laatste dag
    inspireren jullie als leiders elkaar met de oogst hiervan
    – welke reis heb je als leider gemaakt en hoe heb je ontwikkeling
    gefaciliteerd in je organisatie? En natuurlijk nemen
    we hier ook tijd voor afronding en afsluiting van een
    bijzondere leerreis met elkaar.

    Opbrengsten

    • Je hebt geleerd het beste te halen uit de mensen en teams in je organisatie (o.a. op het gebied van professioneel leren);
    • Je hebt veel geleerd en ervaring opgedaan op het gebied van je eigen leiderschap en over het leiden van ontwikkelen veranderprocessen;
    • Je hebt ervaring opgedaan met en zicht gekregen in het faciliteren van team- en leiderschapsontwikkeling;
    • Je hebt geleerd hoe je als leider congruent en geloofwaardig kunt zijn in je visie, in woord en in daden;
    • Je kennis en inzicht in state of the art theorieën zijn toegenomen: zoals Spiral Dynamics Integral – model voor bewustzijnsontwikkeling voor leiderschaps- en collectieve (organisatie)ontwikkeling; breinleren/neurologie en ‘embodied leadership’; systeemgericht werken en groepsontwikkeling; omgaan met verschil, conflict en diversiteit door gebruik van mediationtheorie en -vaardigheden.

    Certificering

    Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie.

    Professionaliseringsthema’s:

    • Persoonlijk leiderschap
    • Professionele leergemeenschappen
    • Verandermanagement
    • Visiegestuurd onderwijs

    Herregistratiewaarde:

    • 100 punten