Leergang Leren leren en The Learning Power Approach

Optimaliseer het leerproces aan de behoefte van de leerling 

  • Ontdek de nieuwste leerstrategieën en pedagogische benaderingen voor beter leren 
  • Leer hoe je de leerkrachten en leerlingen kunt coachen in het ‘leren leren’ 
  • Voor schoolleiders die zich willen bekwamen in het leiden van veranderingsprocessen gericht op leren. 

Deze leergang heeft als doelstelling schoolleiders een overzicht te bieden van de ontwikkelingen op het gebied van leren leren (L2L) dat onder andere gebaseerd is op het gedachtegoed van The Learning Power Approach. Deze zogenaamde LPA heeft al ruim tien jaar aansprekende successen behaald binnen het Verenigd Koninkrijk en later ook daarbuiten en dat is vooral door invloed van prof. Guy Claxton. Hij heeft zijn werk nu openbaar gemaakt en biedt schoolleiders wereldwijd een inkijkje in het concept van de LPA.  Tijdens deze leergang bekijk je het openbare werk, dat een aantal praktische vragen beantwoordt.

Maatwerk

Wanneer dit concept je aanspreekt, biedt de AVS Academie ook de mogelijkheid om op maat ondersteuning te geven om zo de vertaalslag te kunnen maken naar je eigen school. Neem contact op de AVS Academie via academie@avs.nl of via tel. 030-2361010.

 

Aankomende opleidingsdata

    Meer informatie

    Voor wie is de leergang?

    Als schoolleider uit het primair en voortgezet onderwijs en het mbo, kan je direct starten met het toepassen van de inzichten. Leren leren is immers geen vak waarin apart les wordt gegeven, maar bestaat uit inzichten die verweven zijn binnen de bestaande lessen. Het is geschikt voor alle vormen van onderwijs: van basisonderwijs tot en met universitair. Voor iedereen die  

    • die wil groeien naar een toekomst waarin zelfgestuurd leren de norm is. 
    • die het belang inziet van een leven lang leren en continue professionele ontwikkeling. 
    • die willen werken aan het verbeteren van hun leiderschapsvaardigheden in onderwijsinnovatie. 

    Het valt aan te bevelen om de masterclass te volgen met meerdere deelnemers van een school, bijvoorbeeld een directeur en adjunct-directeur of directeur en intern begeleider. Individueel deelnemen is ook mogelijk.

    Programma

    Deze leergang heeft als doelstelling schoolleiders een overzicht te bieden van de ontwikkelingen op het gebied van leren leren (L2L) dat onder andere gebaseerd is op het gedachtegoed van The Learning Power Approach. Deze zogenaamde LPA heeft al ruim tien jaar aansprekende successen behaald binnen het Verenigd Koninkrijk en later ook daarbuiten en dat is vooral door invloed van prof. Guy Claxton. Hij heeft zijn werk nu openbaar gemaakt en biedt schoolleiders wereldwijd een inkijkje in het concept van de LPA.  Tijdens deze leergang bekijk je het openbare werk, dat een aantal praktische vragen beantwoordt.

    Wat is de essentie van de LPA?
    De LPA kent een optimistische visie en respecteert de opvatting dat kennistoetsing een belangrijk onderdeel is, maar biedt daarnaast een extra perspectief om leerlingen vol zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid voor te bereiden op de moderne en onvoorspelbare wereld. Het grootste compliment dat elke leraar kan krijgen is wanneer we leerlingen horen roepen: ‘We weten wat we moeten doen als we het niet meer weten’. 

    De LPA stelt zich ook de vraag: Hoe zorg je ervoor dat een leven lang leren ook geldt voor leraren? Daartoe creëert de LPA een gemeenschappelijke taal waardoor leraren op een school elkaar begrijpen en open staan voor nieuwe ideeën van collega’s en zich uitgedaagd voelen om kleine nieuwe stappen te zetten in hun klas.

    Voor iedereen toegankelijk
    Een school kan direct starten met het toepassen van de inzichten. Leren leren is immers geen vak waarin apart les wordt gegeven, maar bestaat uit inzichten die verweven zijn binnen de bestaande lessen. Het is geschikt voor alle vormen van onderwijs: van basisonderwijs tot en met universitair.

    In deze leergang ervaar je waar het verschil zit tussen kennisoverdracht en leren leren.

    Wat leer je?

    Leerdoelen Schoolleidersregister PO

    • Leidinggeven aan leren

    Herregistratiewaarde: 15 punten

    Welke 10 vragen kun je na afloop beantwoorden?

    1. Wij hebben veel kennis opgedaan van leren leren op onze school, maar waar moeten we beginnen?
    2. De intelligentie van een leerling is de som van zijn habits of mind: wat zijn dat en hoe stel je die vast?
    3. Een eerste scan (leerprofiel) om L2L door de hele school in te zetten: hoe lees je deze leerprofielen?
    4. Hoe kan de school L2L aantrekkelijker maken door de ogen van leerlingen?
    5. Welke instrumenten zijn er momenteel voor handen om L2L te bevorderen?
    6. Wat heeft de LPA te bieden op thema’s als eigenaarschap en fixed en growth mindset?
    7. Hoe vertaal je de inzichten van de LPA met betrekking tot L2L naar je eigen team?
    8. Hoe ga je om met sceptici, cynici en blokkeerders?
    9. Hoe betrek je ouders?
    10. Hoe kun je de effecten van L2L meten?

    Praktische informatie

    Prijs

    • € 1.195 (leden)
    • € 1.295 (niet-leden)

    Aantal dagen

    • De leergang bestaat uit 2 eendaagsen

    Data

    • Startdatum: 15 oktober 2024
      Tweede eendaagse 5 november 2024

    Locatie

    • Omgeving Utrecht

    Studiebelasting

    • De studiebelasting van deze leergang omvat 35 uren

    Meer informatie over de academie en inschrijving vind je bij onze veel gestelde vragen (opent in een nieuw venster)

    De AVS Academie behoudt het recht om tussentijdse prijsverhogingen door te voeren.