Breng verdieping aan in je persoonlijk leiderschap door het leerproces van de leerling centraal te stellen
Elke leerling heeft unieke talenten, een eigen karakter en achtergrond. Hetzelfde geldt voor je teamleden. Hoe kun jij het onderwijs zo inrichten dat het recht doet aan ieder individu in de school? Gun jezelf een stevige basis om onderwijs te organiseren dat past bij deze tijd, bij je leerlingen, je teamleden én bij jezelf. Verken hoe dit er voor jouw school uitziet en hoe je met succes verandering realiseert.
Hoe zet jij als leider de transitie naar eigentijds onderwijs in gang en stuur je dit naar een goed einde? Kun jij je eigen team, de directie, ouderraad en andere belanghebbenden overtuigen? Hoe leg je de vorderingen van leerlingen vast en communiceer je die aan de ouders? Op deze vragen krijg jij antwoord in deze leergang.
In vijf lesdagen leer je alles over eigentijds onderwijs aan de hand van vakliteratuur, klassikale lessen, zelfstudieopdrachten. De leergang wordt afgesloten met een meesterproef.
In deze leergang leer je:
- Wat eigentijds onderwijs inhoudt
- Op welke wijze je school de leeropbrengsten van de leerlingen inzichtelijk kunt maken
- Hoe je eigentijds onderwijs invoert in je eigen organisatie
- Welke rol jij als leidinggevende daarin kunt spelen
Je ontwikkelt jezelf en je onderwijsorganisatie op het gebied van:
- Eigentijds onderwijs
- Persoonlijk leiderschap
- Vormgeven aan veranderingen
- Het ontwikkelen van een cultuur waarin medewerkers blijven leren
- Communicatie met belanghebbenden als ouders, inspectie en bestuur
Reacties deelnemers
‘Ik ben al jaren bezig mijn stijl van begeleiden van leerkrachten in overeenstemming te brengen met hun stijl in het begeleiden van leerlingen. De leergang heeft me bevestigd in mijn koers. Leerkrachten moeten zelf aan het stuur zitten. Vroeger bepaalde ik als schoolleider de koers, nu ontwikkelen we die als team.’
‘Ik heb geleerd hoe ik eigentijds onderwijs kan monitoren, maar ook hoe ik eigentijds mijn team kan benaderen.’